Gå till innehåll

Kommer bänken hålla??


Roger.S

Rekommenderade inlägg

Hej!

Köpte för ett tag sen ett 576liters akvarium som jag har byggt om bänken till. Eftersom mina hållbarhetsberäkningar slutar vid att det funkar nog! :-) så undrar jag om det finns någon kunnig vänlig själ som vill ta sig en titt och lugna mina nerver lite när det e dags att fylla!!

Jag har gjort 8st ben av 70x70mm träreglar som är 750mm långa. i bakkant sitter det också spånskivor med 15mm tjocklek som ju bär en del tänker jag!

Som rubriken säger!! KOMMER BÄNKEN HÅLLA???

Tack på förhand!!

Roger

post-5901-14468923384482_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Nog" är ett farligt ord.

-Som jag förstår det så har du en spånplatta mot golvet där 70x70mm reglar är skruvade i ändträet underifrån.

Samma princip upptill med en skiva på 15mm skruvad i ändträna uppeifrån.

På baksidan mot väggen en 15mm spån skruvad in i de 70mm tjocka reglarna.

Idén med skivan mot golvet är bra då får du en jämn avlastning. Dock är spån ett jäkla skitmaterial då det är ganska mjukt och flexar mycket i förhållande till tex MDF.

-Dock är ideén god och troligen fullt tillräcklig även om jag hellre sett en 22mm MDF

70x70 reglarna placerade så som de är bör med hålla vikten då de står lodrätt.

Att ha en 15mm toppskiva tycker jag är allt för tunnt.

Själv kör jag dubbla, skrubade och limmade 19mm MDF vilande på en ram + stålbalk 45x45mm

Den bakre skivan är bra för att stabilisera bänken i sidled så att den inte flexar.

-Ännu bättre blir det med sidogavlar enligt samma princip.

Jag förutsätter att du offrat några patroner montagelim på kostruktionen och inte enbart skruvat.

Kika gärna in på mitt bygge för att förstå hur jag menar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40440-Sardellen-uppgraderar-till-350L-h%F6rna-Sump

Det är inte utan att jag tagit i rejält i dimentioneringen, men det är sååå mycket billigare än en översvämning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar så mycket för ett utförligt svar!! bottenplatta och toppplatta har det stått på innan så de hade jag inte ens funderat på men en mdf kostar ju inte så mycket så det kan det ju va värt.....ja gavlar ska på också för det flexar lite på det hållet men känns stabilt på andra så det kommer när jag fått in sumpen under...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första tanken som slog mig med reglar endast upp sådär, vad händer om någon råkar falla in i sidan på karet? Med tanke på att få 6-700 kilo o röra sig i sidled så hade jag satt något som gör att reglarna verkligen hålls på plats och inte kan röra sig speciellt mycket, snestag mellan bakre reglar i kors för att få dom mer stabila.

Mycket pengar bänken ska hålla upp så ett par meter trä till hade jag nog unnat bänken

Men det är jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med manne om att det saknas en ram uppe och nera som fördelar ut lasten jämt. En spå skiva på 15mm gör inte så mycket nytta. Det är nästan som att limma dit dinna 70x70 reglar direkt mot glaset. Skivor på sidorna är ett måste. Limma och skruva.. Men tycket att 15mm är lite för klent där me. Mdf skulle passa bättre.. 22 mm som David förslog skulle sitta fint. Själv kör jag med en stålstälning som tål med säkerhet ett par ton...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vikten är som flera sagt inget problem, men som sagt en ram där uppe för att minera tryckpunkter, och sen nånting mer än baksidan för vridstyvhet tycker jag, är orolig att den ska börja vrida sig och därför ge sig... Jag skulle ju rekommendera att använda halvt-i-halvt fogar (bladfog) eller en slitsfog. Eller om man känner sig för lite mer avancerade metoder så är ju T-bladfogar eller tappar med tapphål och kil fantastikst stabila... Att använda rent mekanisk låsning i fogarna är grovt underskattat hos dagens hemmasnickare (och tyvärr en del professionella snickare med) som tror att allting kan lösas med några vinkeljärn... Ryser...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som många skriver! Mdf skulle du valt istället! Förövrigt om du fäller in regel i dina stående stolpar ex en 2"4 så får du en helt annan styvhet i din spånskiva som ligger högst upp. Blir endel vatten på golvet om det går åt skogen. Tänk på att måls noga bara så det inte blir skrot av bänken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

VERSION 2!!

Då har jag lyssnat på era synpunkter och förslag och såhär blev det. byggde två ramar till topp och botten som jag satte ihop med halvt i halvt fog, limm och skruv. spånskivorna är ersatta med 22mm mdf runt om. Det jag tycker jag saknar är justering om golvet inte är rakt så jag får allt vågrätt annars är jag rätt nöjd. Har målat allt med två lager grundfärg, två lager lackfärg och tillsist två er båtlack.post-5901-14468923833939_thumb.jpg

post-5901-14468923833298_thumb.jpg

post-5901-14468923833517_thumb.jpg

post-5901-14468923833728_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...