Gå till innehåll

För nybörjaren


Ueno82

Rekommenderade inlägg

Hejsan som nybörjare för saltvatten så har jag kollat runt lite på sidan men har inte hittat något om hur ofta man skall byta vatten för nystartade kar eller mängd man skall byta.

Sen har jag även en annan fråga angående tillrett vatten som man blandat med salt och vatten som blandas runt i en 40L spann med cirkulations pump hur länge det kan vara där innan det börja förlora viktiga ämnen m.m. som finns i saltet.

Kanske lite dumma frågor, men skulle gärna vilja ha lite info eller hänvisning till vart man kan hitta info om nyuppstartade kar.

Mvh Micael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Micael och välkommen till SG:)

I detta underforum så kan du läsa om andra personer som startat upp saltvatten för första gången: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?61-Mitt-första-akvarium

Angående hur ofta man skall byta vatten så beror det på många olika saker och det finns även många åsikter. T ex vilken teknik man använder, hur stor belastning man har i karet etc. Många byter ca 10% i veckan, men som sagt detta är väldigt individuellt.

Jag tycker inte det finns någon anledning att blanda salt och vatten om man inte skal använda det inom någon/några dagar. Hur länge det står sig vågar jag inte svara på.

Läsa gärna detta dokumentet, det är guld värt:): https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-för-dummies-verison-1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan ingemar och tack för välkommnandet!

Jag har precis skaffat ett litet kar 58L och det har varit igång nu i ca 3 veckor. stoppa i min första korall,2 sniglar & 2 clown fiskar idag.

Alla värden i vattnet är bra och korallen blommade ut efter någon timme den varit i karet.

Jag anväder ett JAD 58L med inbyggda saker som är med karet, http://www.dogman.se/akvaristik/akvarium/jad-saltvattensstarterset-svart-58liter.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan ingemar och tack för välkommnandet!

Jag har precis skaffat ett litet kar 58L och det har varit igång nu i ca 3 veckor. stoppa i min första korall,2 sniglar & 2 clown fiskar idag.

Alla värden i vattnet är bra och korallen blommade ut efter någon timme den varit i karet.

Jag anväder ett JAD 58L med inbyggda saker som är med karet, http://www.dogman.se/akvaristik/akvarium/jad-saltvattensstarterset-svart-58liter.html

Oj, börjar du så hårt med karet! :) Aja, det ska väl klara sig. Har levande stenen funnits i butiken länge, alltså är den inkörd? Använder du levande sand? Har du använt något för att stärka bakteriekulturen i akvariet? ^^

Jag har själv gått från 20 liter till 40 liter till 125 liter till 240 liter till 450 liter sen april i år, Det som jag har förlorat p.g.a. uppgradering var en räka, men om det berodde på uppgradering är nog svårt att säga, men mest troligast. :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis skaffat ett litet kar 58L och det har varit igång nu i ca 3 veckor. stoppa i min första korall,2 sniglar & 2 clown fiskar idag.

Alla värden i vattnet är bra och korallen blommade ut efter någon timme den varit i karet.

Trevligt, välkommen!

Håll bara igen på matningen ett par tre veckor så ska det säkert gå hur bra som helst med ditt nya kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är LS Fijisten som funnits i butiken rätt länge, fick med lite kryp som kom med stenarna som simmar runt i karet om man lyser i det när det är släckt, och även små räkyngel ser det ut som. Jag använder levande sand också som jag köpte. någon bakteriestärkelse har jag dock inte använt.

Tog med vatten till akvaristen i stan och han testade mitt vatten och alla värden var perfekta.

post-6281-14468923391367_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är LS Fijisten som funnits i butiken rätt länge, fick med lite kryp som kom med stenarna som simmar runt i karet om man lyser i det när det är släckt, och även små räkyngel ser det ut som. Jag använder levande sand också som jag köpte. någon bakteriestärkelse har jag dock inte använt.

Tog med vatten till akvaristen i stan och han testade mitt vatten och alla värden var perfekta.

[ATTACH=CONFIG]65508[/ATTACH]

Det ser skitbra ut! Det kommer nog ordna sig! -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vi får hoppas det iaf Tedd =). Men allt ser bra ut som det är nu, men jag tror nog att det skall gå bra,känns så eftersom att korallen har blommat ut fullt ut nu och sniglarna rör på sig flitigt, fiskarna lika så. har bra ytrörelse också. men behöver man ha någon form av syresten eller dyligt i karet ?

Eller får dom syre på annat sätt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vi får hoppas det iaf Tedd =). Men allt ser bra ut som det är nu, men jag tror nog att det skall gå bra,känns så eftersom att korallen har blommat ut fullt ut nu och sniglarna rör på sig flitigt, fiskarna lika så. har bra ytrörelse också. men behöver man ha någon form av syresten eller dyligt i karet ?

Eller får dom syre på annat sätt ?

Hehe, nä. Som du sa hade du ju bra ytrörelse. Sen har du väl en skummare med? Detta syresätter vattnet bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju trevligt ut det där karet:) Gör som Ouscazz skriver, ta det väldigt försiktigt med matningen de närmaste veckorna. Köp heller inte mer fisk den närmaste tiden. Ge karet en riktig bra chans att komma igång så skall du få se att det kommer att fungera fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser mycket fint ut jag har den större modellen av JAD. Ett 128l med 150W MH som varit igång sedan feb i år. Och vad jag märkt så är det bra kvalité på sakerna funkar felfritt hittills. Skickar med en bild på det ocksåpost-5608-14468923401845_thumb.jpg

Men ta det lungt i början.

Med vänlig hälsning, Hasse

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.062503,15.055270

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...