Gå till innehåll

Reef care program?


d-jess

Rekommenderade inlägg

Försöker läsa på och lära mig mer. Jag har en del tester som jag kollar regelbundet men känner mig ändå som ett frågetecken ibland.

Nu blev jag tipsad av min handlare att följa Red Seas Complete reef care program och endast använda dem produkter och tester som används där för att många andra billigare tester lätt kan visa fel.

Programmet är uppbyggt som en pyramid med 4 byggstenar och man bör börja längst ner för att få en bra grund och jobba sig uppåt. Vad jag undrar är om dessa produkter som rekomenderas är mycket mer exakta än andra billigare produkter?

Jag plockade ihop de saker som rekomenderas till dem 2 nedersta byggstenarna i pyramiden och det landade på ca 1600kr och innehöll:

Reef foundation ABC+

KH/Alkalinity Pro Test kit

Calcium Pro Test kit

Magnesium Pro Test kit

Algae Control Test kit N-NO3 P-PO4

NO3:PO4-X Biological nitrate and phosphate reducer

Kunskap och erfarenheter mottages :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad jag ska säga.....

Om det är Red Sea´s produker som jag tror så har dom varit duktiga på att få ut sin produktrange med fina displayställ i många butiker och jag har inte sett några större hål i hyllorna så jag tror i de 1600 kronorna så betalar man nog både för sisplayställ och marknadsföring.

Jag är långt ifrån så påläst som många här inne men av egen erfarenhet så är receptet mycket sten, bra salt, väl tilltagen skummare och lagom bellastning och vattenbyten vid problem.

I övrigt så lite tillsatser som möjligt. Mät ofta, främst i början och få inte panik utan fråga folk här inne och sortera bland tipsen.

Ju mer man pysslar med "quick fix" och trattar i den ena mirakellösningen efter den andra, ju större risk är det att det går åt pipan.

Åsikter går generellt isär. Jag har bytt 50L vatten sen innan midsommar i mitt totalt 450L stora kar och jag vet att många skulle skrika i högan sky och tycker det är helt vansinningt, men alla mina värden är helt perfekt.

Vi har alla våra egna ideér om hur saker ska göras :-)

-Kom jag ifrån ämnet?? ... hmm .. det händer så lätt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat några av deras testen och tycker dom verkar sjysta. Tycker dom är lätta att läsa av osv.

Iövrigt är väll Red sea's reef care program inget nytt för oss? Grunden är typ balling, nästa steg en kolkälla, tredje är aminosyror osv som korallnäring och det sista är spårämnen för korallernas utfärgning... Så jobbar ju redan dom flesta av oss.

Sen om deras produkter är bättre än många andras har jag ingen erfarenhet om. Tror det finns mer info om man kollar amerikanska sidor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det du har i ditt akvarium? Det står att du har ett 130L akvaium i din profil så jag misstänker att det är ett RSM 130. Om du inte har SPS koraller eller mycket LPS koraller så tycker JAG att det är onödigt att lägga ner så stora pengar på tester för att "testa för testandets skull". Om du gör regelbundna vattenbyten och har ett bra salt så kommer du långt på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte haft några större problem med karet och det har varit igång i ca 8 månader nu. Enligt tester som jag har här hemma så få jag alltid utslag på exempelvis nitriten vilket stör mig. Den blir lätt ljusgul och visar 0,025 ppm tror jag att det blir (tester från JBL). Jag trodde att man helst skulle ha helt klart test där och att nitriten skulle ligga på noll?

Jag har aldrig haft några tillsatser i karet förutom spårämnen till korallerna som jag köpte på ett annat ställe. Men enligt den här handlaren så skulle det tillsättas en himla massa saker för att korallerna ska må bra. Jag har endast mjukkoraller och fisk i mitt kar, ca 20 kg ls (hade bara 10 kg fram till för ca en vecka sen). Har bytt ca 20 liter varannan vecka, ibland lite mer. Men det kanske är lite mycket?

Tester som jag däremot inte har eller har testat är t.ex magnesium och calcium. Så om jag skulle införskaffa dem testerna tänkte jag att det kanske skulle ta allt och förlja deras reef care program. Men här låter ju inte det nödvändigt. Då kan jag bara skaffa dem separat? Har inte heller något phosphate test..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara har mjukkoraller och fiskar behöver du inga tester för magnesium och calcium, det är ämnen som hårdkoraller utnyttjar. Om du inte har mycket (för mycket) fisk i ditt akvarium så visar nog nitrit testet fel. Jag har akvarium med mycket mjukisar och lite Euphyllia och jag varken testar eller tillsätter något, det enda jag gör är vattenbyten. Om du byter 20l i veckan är det bra, när jag hade RSM så bytte jag 20l varannan vecka och jag tyckte det gick bra.

Du behöver inte tillsätta massa spårämnen för att mjukkoraller ska må bra, fiskarna klarar sig generellt sett också bra. Tänk på att din handlare inte alltid är den bästa rådgivaren när det gäller vad du ska skaffa till ditt akvarium, handlaren är ju en säljare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Tack för svaren, då är jag inte helt ute och cyklar då. Sparar jag lite pengar på att inte beställa hem det där.

Jag känner mig dock lite osäker på hur mycket fisk jag kan ha i mitt RSM? Det var det jag frågade handlaren och vi kom in på den andra diskutionen kring korallerna.

Innan hade jag:

Ett clownpar + anemon

En salaris

2 Putsarräkor

Senast införskaffat (i måndags):

En sixline wrasse

En blå djävul

En pepparmintsräka

Det känns inte för mycket ännu, Men då är ju dem senaste införskaffade fortfarande små men det känns rymligt i karet för dem. Men hur mycket fisk är rimligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte det är för mycket fiskar. Jag hade en väldigt lik uppsättning i mina RSM. 2 clowner, 1 sixline, 1 gramma loreto, 2 Bangaii kardinaler och lite räkor och det var ingen fara.

Någon till fisk kan du nog skaffa om du vill, men min rekommendation är att dom inte ska vara för stora. Jag tycker t.ex. att kirurger är för stora för att ha i ett RSM men andra tycker det är ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jo jag har läst lite diskutioner om det och jag måste hålla med om att dem är för stora. Känns inte snällt mot fisken så det finns inga planer på det. Har snarare varit sugen på någon aktiv sandvändare eller vad det heter som rör runt lite i sanden. :) Mandarin har varit en funderaing också, mycket varcker fisk. Men dem kan väl vara lite knepiga att hålla i ett litet kar om man inte får dem att äta? Den äter väl helst småkrypen på lsen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att ge tydliga riktlinjer om hur mycket fisk man kan ha. Ju fler fiskar du har desto mer måste du mata= mer skit i vattnet= mer jobb för att hålla bra vattenvärden.

Jag skulle nog inte ha mer än 6-8 små fiskar, max 15cm i fullvuxen storlek, i ett RSM 130, men som sagt det finns många som tycker annorlunda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du hittar en Mandarin som äter död mat som fryst artemia, mysis eller ännu bättre, små pellets så ska det inte vara något problem, men annars rekommenderas nog ett större kar med mer levande sten som är "mogen" med mycket små kryp.

Om du ser en madarin som ser fin ioch frisk ut så kan du ju be handlaren mata den och se om den äter. Om den äter i butiken så lär den äta hos dig också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi går tillbaka till ursprungsfrågan så är väl reef care ett instegs system för nybörjare, man förenklar de hela lite så att det är bara o läsa o dosera därefter.

Självfallet så får man betala för att få det enkelt för sig men så är det ju med allting, oavsett färg på flaskan eller etiketten ;)

Sen skall man ju tänka på att det finns olika ambitionsnivåer och därmed olika behov, en enkel basic burk med mjukisar vinner inte mycket på pedantisk skötta värden o tillsatser som det redan nämnts.

Jag har inget emot dom enkla burkarna men jag tycker att det blir fel då man jämför deras skötsel o krav mot ambitiösa sps projekt, det blir inte rätt när man jämför äpplen o päron.

Reef Care programmet siktar lite högre, lps/sps med bra utfärgning verkar vara målet sen finns det inte så mycket referenser ännu då systemet är nytt.

RS testerna är riktigt trevliga och hyfsat prisvärda till skillnad från JBL som kan göra mer skada än nytta.

Det finns combo paket på testerna där du har Kh/Ca/Mg samt fosfat/nitrat i var sitt paket som blir lite billigare.

När det kommer till ditt fiskbestånd så skulle jag säga att det inte är antalet som är emot dig utan arterna.

4 Av dom fiskar du har kan vara veritabla sociopater i ett kar med fel förutsättningar, sixlinen är speciellt en fisk som skall åka i sist då den tr hela burken som sitt revir och ger sig ofta på allt som kommer i efter den.

Jag är ingen förespråkare av mandariner i små kar men här tror jag att det största hotet kommer från dom andra fiskarna, dom är dessutom så glupska att de kan vara svårt att få fram mat till mandarinen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för din åsikt Niklas! Eftersom Ca och Mg inte är aktuella test för mig nu så kommer jag skippa det. Men jag funderar fortfarande på fosfat/nitrat testet eftersom det från JBL verkar bluffa mig.

Jag har läst att sixlinen ska i karet sent men anledningen till att jag skaffade den nu är för jag har röd plattmask i karet som bara ökar och förhoppningsvis ska den plocka lite sånna. Trodde dock inte att den skulle bli en pina för efterkommande fisk.

Du har hel rätt i att alla dem andra är glupska så en mandarin som inte redan är van vid frysfoder eller liknande skulle nog inte klara sig. Vad har du för rekomnedationer på fin intressant fisk om det nu ändå är så att jag skaffar en eller ett par till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0,025 ppm i dessa sammanhang är att betrakta som noll. Det är lägre än mätfelet. För övrigt håller jag fullt med Christoffer - om du har den uppsättningen koraller - sköt vattenbytena. Här ser du nog ett av de äldsta RSM i kontinuerlig drift med mest mjukkoraller. Ingen skummare och skött enligt Christoffers modell. Startat i mars 2007. Ca 11 fiskar, pistolräka, boxarräka, några sjöborrar, lite eremiter och snäckor - en sjögurka som jag aldrig skådat förut, några borstmaskar, en massa rörmaskar och oräkniliga små röda plattmaskar :)

MVH Lasse

post-2331-14468923393656_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå - rödbrokiga stenar och lite rött på rutorna i skydd av Xenia är väl inget. :) Jo de börjar bli många. Jag har en Wetmorellagylta i karet men den rensar inte. Tänkte köpa en sixliner men är rädd för att min wetmorella skal få stryk. Vi får se.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade plattmaskar i mitt förra akvarium, men när jag uppgraderade tog jag alla stenar och la dem i ett sötvattensdopp på 30 sek, jag vet inte om det är skadligt för stenens invånare i övrigt men jag blev av med plattmaskarna, har inte sett en enda i det nya akvariet. Har haft en sixline sedan jag började med saltvatten och den håller på sin höjd ner plattmaskspopulationen, den lyckat inte utrota den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, Har hört att vissa mandariner också kan äta plattmask om man har tur. Så min plan med mandarinen va att vi skulle arbeta som en liten arme och utrota dem tillsammans. Sixline och mandarin håller ner dem så gott det går sen tar jag och suger upp så många jag kan med slangen vid vattenbyte! :) Jag får helt enkelt hoppas att jag har hittat en glupsk sixline. Än sålänge så är den ju inte intresserad av någon annan mat än den den hittar själv iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, Har hört att vissa mandariner också kan äta plattmask om man har tur. Så min plan med mandarinen va att vi skulle arbeta som en liten arme och utrota dem tillsammans. Sixline och mandarin håller ner dem så gott det går sen tar jag och suger upp så många jag kan med slangen vid vattenbyte! :) Jag får helt enkelt hoppas att jag har hittat en glupsk sixline. Än sålänge så är den ju inte intresserad av någon annan mat än den den hittar själv iaf.

Tänk på att både Mandarinen och Sixlinern äter smådjur ur stenarna, så det kommer bli hård konkurrans om maten, ifall du nu inte får Mandarinen att äta det du utfodrar med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att både Mandarinen och Sixlinern äter smådjur ur stenarna, så det kommer bli hård konkurrans om maten, ifall du nu inte får Mandarinen att äta det du utfodrar med

Jo., jag får se. Kommer inte köpa någon om jag inte får se redan i butik eller hemma hos någon att den äter vanlig mat. För det skulle ju vara för lite mat för den på sikt i mitt kar även om den var ensam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...