Gå till innehåll

Västkustakvarium?


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

En tanke som slog min kompis i heljen efter några kalla öl: Att man inte åker ut till havet vid Göteborg och hämtar hem 0,2 kubik m3 Västkust och kör hemma i karet!

En blåmusla, några räkor, en klassisk krabba,nån Berggylta och spä på med lite blåstång kanske fungerar någon som testat nått liknande hehe:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke som slog min kompis i heljen efter några kalla öl: Att man inte åker ut till havet vid Göteborg och hämtar hem 0,2 kubik m3 Västkust och kör hemma i karet!

En blåmusla, några räkor, en klassisk krabba,nån Berggylta och spä på med lite blåstång kanske fungerar någon som testat nått liknande hehe:)

Finns några trådar här på forumet om just västkustakvarium, det största problemet är att hålla nere temperaturen verkar det som

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en bra kompis! Lyssna på honom och testa! Det är rikitigt kul med västkustakvarier, speciellt att man samlar djuren själv. Och så är de ju gratis och väldigt intressanta att studera också.

Precis som Nordin säger är temperaturen en viktig faktor för att lyckas. Vill man ha tång måste man ha en vattentemperatur på max ca 15 grader och ganska mycket ljus. Men då ska det vara dagsljuslysrör (6500K).

Men vissa djur kan klara högre temperaturer (ca 18-20). Det är tex:

Strandkrabba

Tångräka

Svart smörbult

Stensnultra

Skärsnultra (lite känslig, men om man har bra vattenkvalitet är det en mycket vacker fisk)

Eremitkräfta

Märlor

Sandstubb

Lerstubb

Har man lite tur kan den gröna tarmtången växa även vid höga temperaturer.

Det finns en egen forumsdel för västkustakvarier där flera kar presenteras. Sen har jag i all ödmjukhet knåpat ihop en liten artikel om hur man sköter ett västkustakvarium. Du hittar länken i min signatur längst ner. Om du startar ett västkustakvarium måste du lova att starta en tråd om det också!!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?288-Kallvattenskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...