Gå till innehåll

är sump ett måste?


Guest cybercimon

Rekommenderade inlägg

NEJ jag är stor förespråkare att inte kör med sump om man inte är ett stort teknik freak.

Det går lika bra med att dela av akvariet i bakkant å där placera skummaren och den utr man vill ha åå sen pumpa tillbaka vattnet.

Så ytavrinning är att rekomendera men vist kan man köra utan nått als å ha al utr i karet men det kanske inte är så snyggt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte bara aspekten med utrustningen. Dels så ökar man vattenvolymen med kanske 30-50% vilket gör att det blir enklare att hålla balansen i kretsomloppet. Sen kan man även använda sump för avskärmningsområde om man har bråkiga eller suspekta invånare. Och man kan ha den som refiugium för att låta mindre djur föröka sig i fred för att sedan bli mat åt invånarna i huvudkaret.

Så jag skulle inte säga att sump är bara till för att gömma utrustning i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest cybercimon

jag vill gärna ha sump men vågar inte borra i akvariet. tänk om elen går och pumpen inte pumpar tillbaka vattnet, då blir det ju översvämmning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall ha ett breddavlopp. Då blir du av med all skit som samlas på vattenytan och vattennivån sjunker bara en halv cm vid strömavbrott.

När man startar upp ett kar testar man med strömavbrott = alla pumpar av och fuller upp till det blir max nivå i sumpen. Sedan startar man alla pumpar, kollar hur mycket vattnet sjunker i sumpen sätter ett tuschstreck där och skriver kanske max vattennivå. När man fått koll på detta är det dags att byta allt vatten och sedan börja blanda salt osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest cybercimon

jag har bestämt mig ! INGEN SUMP! jag provar utan, men jag har tänkt att bygga något sump liknande inuti akvariet. i hörnet. ca 20*20cm , är det till någon hjälp? alltså , jag limmar ditt 2 glass skivor i hörnet så att det blir som en avdelare, där i tänkte jag ha 1 innefilter skummare och värmare ( ska också ha ytterfilter) är det något bra att ha både inne och ytterfilter eller försämrar det kretsloppet? skriv gärna hur jag ska göra/sätta hålen till "sumpen"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest cybercimon

jag kom på en sak smiley9.gif, om man har en sump så har man väll ytavrining? och då kan ju inte allt vatten rina ner i sumpen! smiley9.gifdet tänkte jag inte påsmiley9.gif! har jag rätt? smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

principen är ju att vattnet ska sluta rinna ner i sumpen när nivån är under kanten till avrinningen och börja när pumpen fyller på i karet med vatten från sumpen och när det dunstat bort vatten så kommer det inte att kunna fylla påkaret nog mycket för att kunna rinna tillbaka om det är liten volym i sumpen.

hoppas min virriga beskrivning går att förstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest cybercimon

finns det någon shysst snubbe i jönköping som i framtiden vill hjälpa mig att bygga och montera en sump? jag vill gärna också SE ett saltakvarium så att jag fattar principen. jag förstår inte hur man kopplar allt till sumpen, har bara sett bilder + är bara 14 årsmiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2005-02-20_110819_sump.jpg

Det funkar så här att:

- Man bygger en box i själva akvariet (ytavrinningen). Boxens kant är några centimeter lägre än akvariets, vilket gör att vattnets nivå i karet är lika högt som boxen (allt överflödig vatten rinner ner i boxen ju).

- På botten av den ruta som man bygger boxen borrar man ett hål (glasmästare kan göra det för en hundring eller så) från vilket man leder ettrör ner till sumpen.

-Vid eller i sumpen placerar man en pump som pumpar upp vattnet tillakvariet.

- Närpumpen slås på kommer den att pumpa upp vatten till karet så att vattennivån stiger från"B" till"A"och då börjar vattnet att rinna över i boxen och ner i sumpen. Och så fortsätter det så.

- När pumpen slåsav (om du stänger den eller t.ex. vid ett elavbrott) så kommer vattnet att rinna över iboxen tills den når samma nivpr som boxens kant, d.v.s. "B" och där stannar det.Det man ska tänka på är att sumpen ska inte fyllas helt fullt med vatten så att den har tillräckligt med reservplats för att kunna rymma det vatten som motsvarar nivån mellan "A" och "B".

- Vill man vara på säkra sidan så att vattnet inte sugs tillbaks i röret så sätterman en "backventil" som endast låter vattnet rinna åt ett håll, d.v.s. upp, medan den stänger avflödet om vattnet börjar rinna tillbaks. Det gör att du inte för en översvämmad sump.

Det här är en enkel skiss, men principen är detsamma. Sen kan du dela upp sumpen i olika fack och ha en massa olika grejer i den etc. Och tittar du på bilder av andra sump så kan du få en bild av hur de funkar och hur du vill bygga/indela din.

Hoppas det blev lite klarare nu!smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...