Gå till innehåll

lysrör


Guest cybercimon

Rekommenderade inlägg

Man brukar prata om 1 watt/liter med halogen. Om jag inte har fel för mig så multiplicerar man lysrörswatt med ca 5 för att få fram samma ljusstyrka som glödlampa/halogen.

Tex skulle då ett 250 l akvarium behöva 250 W halogen eller då 50 watt lysrör.

Inget krav på T5 vilket är en nyare standard med smalare rör men OBS.. Du skall inte använda vanliga lysrör som du finner i handeln. De ligger i fel spectra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att det går att använda vanliga lysrör. Om du har ett 40 cm högt standardkar så antar jag att det är ungefär 160 liter 40 * 40 * 100 cm. För att ha anemoner i det karet bör du ha minst 4 st 30w lysrör om du har bra reflektorer. (Arcadia eller Juvel). Med vanliga sötvattens armaturer kan du inte räkna med att det skall gå mer än några månader. Med 4 T5 39 w får du ungefär dubbelt så mycket ljus eftersom lysrören är optimerade för en högre drifttemperatur, har högre effekt och är smalare så att de inte skuggar ljuset från reflektorn lika mycket. Har du ingen reflektor i din t.ex Dala - samhallarmatur är skillnadenmycket större. Jag har två gånger 24w T5med bra reflektorer över 100 liter och det verkar vara för litet för litet förmin bruna Acropora men koloni - och skivanemoner går bra.

Manbör räkna med minst 0,5wper liter om man väljer de stenkoraller som kräver minst ljus och kanske 2w per liter för de mest krävande. Fiskar behöver nästan inget ljus och många mjukkorallerkan klara sig med måttligt ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner igen din beräkning.Jag sett den för sötvatten. Fast där är ju träd som skuggar. Jag har 3* 70w MH + 58w lysrör för mitt 1500 liters växtkar men den belysningen skulle tyvärr inte alls räcka för salt. Men jag har t.ex Macranda rotundifolia som är känd som mycket ljuskrävande och den växer för bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tropfrog har lagt ner sitt kar å frågar du mig så vist går det med vanliga lysrör som du köper i akvarie butiken som då är över 10 000 kelvin men du kommer inta att klara av några avancerade stenkoraller men det är ju altid en början.

Om du sen tar å söker lite på forumet så hittar du massor av frågor å svar i ämnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cybercimon - Det finns en anledning till att tex det går att köpa speciella lysrör/lampor till att tex driva upp vanliga växter. Lika så att när man sår i krukor så ställer men dem i fönster. Det beror på att vanliga lampor inte har samma specktra.

Samma anledning till att man inte blir brun avatt sitta under ett vanligt lysrör utan att det krävs speciella lysrör till solarie.

Även om koraller skulle klarar sig med vanliga lysrör från handeln så trivs de betydligt bättre med "rätt" rör.

Både när jag körde sött och även nu när jag startar mitt salta kommer jag mixa ljus. Jag kommer ha en MH för att ge rätt ljus till korallerna samtblåa lysrör för attlyftaframfärgerna på fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...