Gå till innehåll

Bjorn 90x40x35 Optiwhite


Rohme

Rekommenderade inlägg

Kom hem igen efter att (åter igen) ha varit bortrest i 3 dagar (i Oslo) ...åter igen lite hög salthalt, så max 3 dagar verkar vad jag kan vara borta innan jag skaffar en ozmolator.

Till min stora glädje så hade "hundbajsen" slagit ut ordentlig och såg betydligt snyggare/färggladare ut änn i affären, och den andra mjukisen hade pumpat upp sig ordentligt (ref bilderna högre upp)

post-6247-14468923724271_thumb.jpg

...och jag är jättetacksam om någon törs ge sig på att artbestämma (eller placera in dom i något fack/familj)!

Ett foto på Räka/Turbosnäckor/Rörmask/"hundbajskorall" och en helkarsbild:

post-6247-14468923724743_thumb.jpg

post-6247-14468923724492_thumb.jpg

post-6247-14468923724905_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Provade ut och monterade temporärt upp min Tunze Osmolator 3155 (automatisk påfyllning av osmosvatten) kväll... känns trygg och tillförlitlig! ...nästa steg blir att testköra den några dygn innan jag gör en mera permanent montering (och sätter upp en elförgreningsdosa som jag gömmer bakom akvariet tillsammsn med alla sladdar).

post-6247-14468923855494_thumb.jpg

post-6247-14468923854779_thumb.jpg

post-6247-14468923854991_thumb.jpg

post-6247-14468923855227_thumb.jpg

post-6247-14468923855734_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att om du har sensorn rakt ner i karet så kan snäckor och andra djur störa funktionen. Försök att få till ett skydd runt om som inga djur kan komma åt, en bit pvcrör dimension lite större som du borrar lite hål i och sen sätter igen upp- och nertill.

Tack! :smiley20: Har tänkt lite på det... själva sensorn sitter som limmad fast av magneterna (själv med mitt 12mm glas), och i och med att sensorn (den svarta) för vattennivån är optisk så borde det vara begränsad hur snäckor mm bör kunna störa den... sätter de sig på den så borde störningen bli att den inte känner av att vattnet sjunkigt (vilket inte är lika illa som tvärt om). Överfyllningssensorn (den vita) är deremot mekanisk/magnetisk och borde kunna störas enklare... vilket kräver att något kryper långt upp av vattnet och sätter sig på den + lyckas kila fast sig för att hindra den från att stänga av pumpen ifall vattennivåsensorn fallerar och överfyller....

Känns definitivt ut som att saltavlagringar och alger är det största hotet mot den och att risken att den överfyller/fyller över pga djur borde vara nästan obefintlig med de skydden den har. Som en extra säkerhetsåtgärd unviker jag just nu att ha mera vatten i osmos-tanken änn vad som kan pumpas upp innan karet flyter över (enligt tunzes rekommendationer).

post-6247-14468923872247_thumb.jpg

I slutändan så gör den sig nog bättre i en sump.... får se om det blir en sådan tillslut... är otroligt sugen på att fixa en men ett faktum med min ställning/placering av karet är att resultatet kommer bli att tekniken blir mera synlig.

Smart

tror du inte en stor Eheimsil skulle funka perfekt ?

Kasta hit en så provar jag! :) (Ps: ingen champagne här idag, kör lite försiktigt med Lysholmer Linie och nynnar "Meer Juuuul" :smiley17:)

Är annars lite extra glad idag då en av mina mjukisar som surat i måånga dagar äntligen slemmade av sig och slog ut:

post-6247-14468923871887_thumb.jpg

+ En nykommling sedan några få dagar tillbaka slemmar också av sig och verkar komma igång:

post-6247-14468923871658_thumb.jpg

..och blenniden är riktig aktiv i karet... här får han en omgång av den största Eldräkan:

post-6247-14468923872078_thumb.jpg

Ändrat av Rohme
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kom hem igår (oförskämd brun) efter en härlig vecka i Porto Rico/Gran Canaria. ...och allt lever! (Både i saltkaret och i mina 8 sötvattenskar) :)

Måste erkänna att jag hade rätt hög puls när jag låste upp dörren :ler: ...och gläden var stor när jag såg att både osmolatorn och "städpatrullen" fungerat medans jag varit borta.

post-6247-14468924013603_thumb.jpg

En ny Korall från Akvarie-Leasing idag:

post-6247-14468924015631_thumb.jpg

post-6247-14468924013402_thumb.jpg

post-6247-14468924013805_thumb.jpg

post-6247-14468924013973_thumb.jpg

post-6247-14468924014165_thumb.jpg

post-6247-14468924014447_thumb.jpg

post-6247-1446892401463_thumb.jpg

post-6247-14468924014835_thumb.jpg

post-6247-14468924015023_thumb.jpg

post-6247-14468924015244_thumb.jpg

post-6247-1446892401542_thumb.jpg

Ändrat av Rohme
La till info om nykommlingen...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hel del har dock hänt i karet medans jag varit borta....

post-6247-14468924016413_thumb.jpg

Ser ut som om jag fått mina första små "söta" glasrosor -regn (eller vad tycker ni det ser ut som?)

...dags för min "Glasrosätande Filfisk" att börja jobba!!? ...Hur gör jag bäst nu?! :?:

post-6247-14468924015898_thumb.jpg

...Filfisken verkar dock tycka om att knapra på denna... för den ser definitivt ut som om någon mumsat i sig en hel del av den. :)

post-6247-14468924016163_thumb.jpg

En del alger har också satt fart... vid streamern har en del mörkgröna små "blåsor" växt till sig + en hel del mörkröda/lila "tjocka trådar/skägg"... och jag är jättetacksam om så mycket info/teorier om vad dessa kan vara!! :?:

post-6247-14468924016669_thumb.jpg

Har också hittat en liten koloni med dessa grön/bruna små "korvar" ...The Good, the Bad or the Ugly? :?:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första bilden är inte glasrosor :)

Blåsorna är sannolikt Valonia macrophysa dom kan relativt enkelt avlägsnas då deras "rötter" (Holdfast) är relativt svag... det röda skägget sitter oftast desto hårdare, för min del växte det över hela mitt kar i 1-1,5 år för att sen försvinna spårlöst, hittade inget då som åt det, men kanske att en lämplig sjöborre kan beta i sig det (testade aldrig när det fanns)....

Korvarna har jag också haft, inte varit nåt problem för mig, men man vet ju aldrig...

Har du några algbetare i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det mer ser ut som Tubipora musica på första bilden mer än glasrosor iallafall. Det är en typ av rörkorall som om du har tur vara grön florucerande.

Tack!

Första bilden är inte glasrosor :)

Blåsorna är sannolikt Valonia macrophysa dom kan relativt enkelt avlägsnas då deras "rötter" (Holdfast) är relativt svag... det röda skägget sitter oftast desto hårdare, för min del växte det över hela mitt kar i 1-1,5 år för att sen försvinna spårlöst, hittade inget då som åt det, men kanske att en lämplig sjöborre kan beta i sig det (testade aldrig när det fanns)....

Korvarna har jag också haft, inte varit nåt problem för mig, men man vet ju aldrig...

Har du några algbetare i karet?

Tack! Jepps, har 6 turbosniglar, 4 eremiter och en Blennid... som gör ett väldigt bra jobb med att hålla karet och rutorna algfria (man ser bl.a. bakom värmare var de inte kommer åt att det är en tät grön matta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du har är algbetare som betar microalger, blir macroalgerna ett problem så är det andra djur som jobbar med det problemet (sjöborrar och en del fiskar)... Men inget att stressa med innan de blir nåt man stör sig på...

Man ser ju att du inte är helt ny i akvaristiken, så snyggt som det håller sig fortfarande, imponerande, skulle förväntat mig att det skulle vara lite brunfläckigt vid den här tiden.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du har är algbetare som betar microalger, blir macroalgerna ett problem så är det andra djur som jobbar med det problemet (sjöborrar och en del fiskar)... Men inget att stressa med innan de blir nåt man stör sig på...

Man ser ju att du inte är helt ny i akvaristiken, så snyggt som det håller sig fortfarande, imponerande, skulle förväntat mig att det skulle vara lite brunfläckigt vid den här tiden.. :)

Tack! Kan bara säga att uppstarten änn så länge har gått över all förväntan... och jag kryssar fingrarna för att bakslagen blir små när de kommer... Änn så länge lever allt jag har stoppat ner i karet (trots att jag definitivt gett efter för otålmodigheten ibland).

En sjöborre står på önskelistan (helst en helsvart liten med låånga spröt)... får läsa på lite, se vad som passar/platsar och vad jag eventuellt hittar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första större vattenbytet ikväll! 15 liter + Jag ökade vattennivån med ca 3 liter i hopp om att minska microbubblorna från UV-C filtret (fegade lite pga att ozmolatorn var ny och hade vattennivån lite lågt under julveckan när jag var på Gran Canaria/Puerto Rico.) Skummade "urblött" ett par timmar innan bytet för att få ut så mycket "näring" som möjligt och försökte matcha salthalt och vattentemperatur så gott det bara gick.

post-6247-14468924067004_thumb.jpg

Kul att se att invånarna (koraller/fiskar/räkor) var helt opåverkad både under och efter vattenbytet... :)

post-6247-14468924067841_thumb.jpg

Har inte gjort några tester änn (förrutom ett nitrattest i början som mest handlade om att testa testet...) :smiley23: ...men det kommer! (har de "viktigaste" testerna hemma).

post-6247-14468924066753_thumb.jpg

post-6247-14468924067217_thumb.jpg

post-6247-14468924067434_thumb.jpg

post-6247-14468924067646_thumb.jpg

post-6247-14468924068016_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, Diadema setosum är underbara djur tycker jag, hör verkligen till saltvatten också, och gör så mycket nytta när man har alger, aldrig varit med om ett så effektivt djur. Det enda är ju att man får ju se till att ha sina fingrar i styr i närheten av den för stick av dem kan mest liknas vid att få heta nålar inkörda under huden och eventuellt efter en stund en redig bakfyllekänsla om man inte tar kål på giftet innan det kommer ut i kroppen... Boten är som tur är enkel om något plågsam, så hett vatten du kan klara av i 15-20 minuter så förstörs det proteinbaserade giftet, inte farligt om man inte är allergisk mot det men helt klart en signal som säger att "jag tycker inte om att bli klappad" :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härlig tråd att följa Björn! Väcker många gamla minnen till liv när jag själv drog igång en gång i tiden. Och snart nog ska jag åter dra igång så det här är en perfekt tråd att följa.

Om jag inte är helt fel ute så är sjöborrar helt förödande för kalkalger så jag skulle låta bli att skaffa en sådan.

Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härlig tråd att följa Björn! Väcker många gamla minnen till liv när jag själv drog igång en gång i tiden. Och snart nog ska jag åter dra igång så det här är en perfekt tråd att följa.

Om jag inte är helt fel ute så är sjöborrar helt förödande för kalkalger så jag skulle låta bli att skaffa en sådan.

Kaj

Mmmm kalkalger vill jag ju ha... så jag fortsätter att fundera lite på borre... Tack! ...ser fram emot din tråd, skicka mig ett PM när du är igång! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...