Gå till innehåll

Z. Veliferum simmar in i rutan..


Husvagn

Rekommenderade inlägg

Har en liten Zebrasomas Veliferum som har blivit mobbad av en större veliferum(den mindre skulle varit en desjardinii därav 2 av samma) som jag sålde just av denna anledningen.

Den lille tycks ha klarat mobbningen bra tills idag då den har fått något tuppjuck o börjat simma in i frontrutan o gnuggar sig framåt precis som den försöker simma ut, ser helskumt ut.. Inga tecken på sjukdom eller liknande på den..

Kommer film på underligheten.. Någon som vet vad detta beror på ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte samma som Lasse, ser ut som den slåss mot sin spegelbild, brukar se ut sådär, antagligen har den nu när den andre försvunnit insett att han är kung av karet och börjar smiska inkräktaren, innan hade han fullt upp med att försvara sig/gömma sig... Dom flesta fiskar brukar efter en tid lära sig att sluta en motvillig fred med den där andre som är i ett precis likadant kar på andra sidan glasrutan. Hade en sixline som jag tillslut fick ta bort den svarta bakgrunden för den gjorde inget annat än slogs med sin egen spegelbild i några veckor (åt knappt ens, bara slogs och sov), munfäktning och stjärtpiskning var standardrepertoaren, smällarna den gav rutan med stjärten var inte nådiga...

Den har inte försökt backa in i rutan än då, borde ju en kirurg göra ibland, är så rätt ofta så de slåss, backa in med skalpellen först och piska...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde den inte slå med bakdelen mot rutan igentligen, om det var för spegelbilden? Sen ser det ju ut som den försöker simma in i rutan, alltså den står mot rutan o simmar, eller gungar eftersom den inte kommer någon stans...

Men det är inte mycket mörkare nu, och den började någon gång mellan kl.15 och 17, då var det ju dagljus..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte men det filmen visar är en fisk som ser sin egen spegelbild och försöker skrämma bort inkräktaren. 1:03 in i filmen kommer det till mer strid och bland annat så visar den ett typiskt imponera steg när den båser upp sig mot antagonisten (1:12 in). Jag har sett det här beteendet åtskilliga gånger med olika arter så jag är inte det minsta frågande över vad fisken gör.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...