Husvagn Postat 25 november 2011 Dela Postat 25 november 2011 Har en liten Zebrasomas Veliferum som har blivit mobbad av en större veliferum(den mindre skulle varit en desjardinii därav 2 av samma) som jag sålde just av denna anledningen.Den lille tycks ha klarat mobbningen bra tills idag då den har fått något tuppjuck o börjat simma in i frontrutan o gnuggar sig framåt precis som den försöker simma ut, ser helskumt ut.. Inga tecken på sjukdom eller liknande på den..Kommer film på underligheten.. Någon som vet vad detta beror på ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Husvagn Postat 25 november 2011 Författare Dela Postat 25 november 2011 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Husvagn Postat 25 november 2011 Författare Dela Postat 25 november 2011 Ingen som vet? Vill ju helst inte att den ska ha ihjäl sig själv:/Den håller alltså fortfarande på, och jag har inte sett den göra något liknande någonsin innan... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 25 november 2011 Dela Postat 25 november 2011 Där är du igen - nu skall du få igen - vart tog du vägen - där igen - attack. Han slåss mot sin egen spegebild MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Husvagn Postat 25 november 2011 Författare Dela Postat 25 november 2011 Bara sådär tvärt? har aldrig sett det innan o nu har den hållt på i flera timmar.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 25 november 2011 Dela Postat 25 november 2011 Du har väl mörkt i rummet nu - vänta och se om han/hon har samma beteende i morgon när det är mycket ljusare i rummet och ingen spegelbild uppstår.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 25 november 2011 Dela Postat 25 november 2011 Tänkte samma som Lasse, ser ut som den slåss mot sin spegelbild, brukar se ut sådär, antagligen har den nu när den andre försvunnit insett att han är kung av karet och börjar smiska inkräktaren, innan hade han fullt upp med att försvara sig/gömma sig... Dom flesta fiskar brukar efter en tid lära sig att sluta en motvillig fred med den där andre som är i ett precis likadant kar på andra sidan glasrutan. Hade en sixline som jag tillslut fick ta bort den svarta bakgrunden för den gjorde inget annat än slogs med sin egen spegelbild i några veckor (åt knappt ens, bara slogs och sov), munfäktning och stjärtpiskning var standardrepertoaren, smällarna den gav rutan med stjärten var inte nådiga...Den har inte försökt backa in i rutan än då, borde ju en kirurg göra ibland, är så rätt ofta så de slåss, backa in med skalpellen först och piska... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Husvagn Postat 25 november 2011 Författare Dela Postat 25 november 2011 Borde den inte slå med bakdelen mot rutan igentligen, om det var för spegelbilden? Sen ser det ju ut som den försöker simma in i rutan, alltså den står mot rutan o simmar, eller gungar eftersom den inte kommer någon stans...Men det är inte mycket mörkare nu, och den började någon gång mellan kl.15 och 17, då var det ju dagljus.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 25 november 2011 Dela Postat 25 november 2011 Jag vet inte men det filmen visar är en fisk som ser sin egen spegelbild och försöker skrämma bort inkräktaren. 1:03 in i filmen kommer det till mer strid och bland annat så visar den ett typiskt imponera steg när den båser upp sig mot antagonisten (1:12 in). Jag har sett det här beteendet åtskilliga gånger med olika arter så jag är inte det minsta frågande över vad fisken gör.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Genne Postat 25 november 2011 Dela Postat 25 november 2011 Hmm! Vem går inte in i rutan en fredagskväll-sjuk-Förlåt kunde inte låta bli. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Husvagn Postat 26 november 2011 Författare Dela Postat 26 november 2011 Ja det är kanske så enkelt då. Tyckte bara det var konstigt- dels för att jag inte har sett någon göra det innan och dels för att dom slåss med bakfenan.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 Min zebrasoma flavescens håller på sådär varje kväll. Dom kan va lite knasiga dom där kirurgerna:snurrig: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.