Gå till innehåll

Kan man köpa levande utomlands och ta in i landet??


timmpa

Rekommenderade inlägg

Hej och hallåj!

Då jag är helt borta i ämnet och någon annan säkert vet bättre än vad jag gör :)

Undrar om det är möjligt att köpa lägre levande och annat levande ifrån andra länder och hur man går till väga om det är möjligt.

Man kan ju bli lite sugen när man kollar på sidor som tex i danmark,tyskland osv

Bara en liten fundering som man gått och undrat över.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det går att beställa från utlandet men det som smakar brukar kosta, här är det oftast frakten som blir dyr.

Det finns även en risk att vissa fraktföretag gör bort sig och tappar bort paketet eller lämnar det ute i kylan.

Du får då tilbaka kostnaden för det levande men du får betala fullt pris för frakten.

Jag har beställt några gånger men då handlar det om lite större summor och arter som inte går så lätt o hitta här för att det skall vara värt risken/besväret. Du får nämligen se till o vara hemma när fraktfirman kommer med paketet och så behöver du dokumentera eventuella förluster.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är väl en aspekt man får räkna med tyvärr att det kan vara dött när det kommer fram.

Men hur är det med tull osv...så att det inte blir stående där och riskerar att ev dö pga av det.

Hur är det om man vill köpa utanför eu...är det andra regler....har kollat på jordbruksverkets hem sida men blir inte klokare av det :)

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör nog glömma o handla utanför EU, då blir regelverket en veritabel mardröm och det krävs papper(tex CITES), tillstånd o veterinärbesiktningar till höger o vänster...

Kostnaden för pappersdelen blir ett antal tusenlappar bara den.

Sen finns det roliga regler när man skall hämta lådorna ifall dom kommer med flyg. Du skall ha en bil som är besiktad/godkänd för syftet, du skall ha viss utrustning i bilen osv. Sen skall du drabla dig igenom tullen o komma överense med en gränsveterinär som med lite tur kan se skillnad på fisk o räka för att inte nämna koraller.

Så för att allt detta skall löna sig så bör man nog starta ett kar på X antal kubik eller ha en butik ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade igen på deras sida ...men som sakt hittar inte riktigt vad jag söker så skickade ett mail till dom och om dom inte hör av sej inom ett par dagar så ska jag slå dom en pling :)

Det va nästan det jag kunde tänka mej NiXoN....men känns lite trist att köpa ett 50 tal sniglar a 60 kr st dvs 3000:-

när det går att köpa tex 350 st sniglar för straxt över 200 kr + frakt mm :)

men som sakt bara en tanke. :D

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du menar att du kan köpa för snäckor för ca 60 öre styck ungefär lika med 0,09 $. Om du ger den kontakten till en affär som importerar själv så är jag säker på att du kan köpa billiga snäckor från den affären resten av ditt liv.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske va lite att ta i med just 50 st sniglar men det va bara ett exempel.Men ja jag har hittat en ställe där man kan köpa så pass billigt.

Men inte vet jag om det är lönt att köpa ett gäng sniglar om det drar iväg med det som NiXoN va inne på.

Visst finns det roligare saker än att ha i karet än ett gäng sniglar....men som sakt ville bara kolla om det är möjligt att ta in själv eller om det är så att det inte är lönt pga allt runt omkring med tex intyg,satyg osv ;)

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...