Gå till innehåll

Ljusskygg bubbelanemon?!


vahagn

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en bubbelanemon (Entacmaea quadricolor)för en vecka sen och efter första natten vandrade den en bit och satte sig fint i springorna på LSn vid utloppet. Den satt där ett par dar för att på den 4:e eller 5:e dagen göra sig av med, vad jag tror, matrester (geleaktig klump som såg ut smält fiskbulle) och så klättrade den bakom och under LS:n. Och där sitter den sen ett par dagar nu!

Alla vattenvärden är OK och alla andra mår bra i karet. Jag kan inte komma på varför den har gjort så eftersom anemoner (och bubbelanemoner i synnerhet) är väl väldigt ljuskrävande, eller hur?! Vattenvärden borde väl vara samma även bakom LSn och ljuset är definitivt mer på ovansidan och det är mer strömt framför...

Jag har spekulerat och strukit alla möjliga skäl som jag har kommit på. Nån som kan komma med nån förklaring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur stora deras hjärna är, men den kan inte vara så stor. smiley2.gif. Man tycker att den borde testa nya ställen som har bättre förhållanden, inte sämre. Men å andra sidan så tror jag inte att min anemon har tillgång till varken litteratur eller internet och inte läst handboken om anemoner och att de behöver mycket ljus...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur stora deras hjärna är, men den kan inte vara så stor. smiley2.gif. Man tycker att den borde testa nya ställen som har bättre förhållanden, inte sämre. Men å andra sidan så tror jag inte att min anemon har tillgång till varken litteratur eller internet och inte läst handboken om anemoner och att de behöver mycket ljus...

smiley37.gifsmiley37.gifsmiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån som har en bubbelanemon som har delat sig i karet? Min anemon verkar inte vandra efter en bättre plats som man kunde tro att den gör bakom och undre LS:n. Den har nu suttit där i över en vecka nu. Mindre strömt och mörkt, d.v.s. inga vidare förhållanden för en ljus- och ström-krävande djur om man ska tro litteraturen.

Men så harjag läst det här:

"Large Bubble Tip Anemones will often reproduce when healthy. Over a period of weeks, the anemone will increase in size. This large anemone will usually seclude itself in a protected rock or crevice. A second mouth will form, and gradually the anemone will appear to divide, pulling away from itself to form two anemones. Bubble Tip Anemones may reproduce multiple times in this manner, and usually new anemones remain close to the original as long as the water conditions are good."

Nån som har erfarenhet av det här och vet hur lång tid det här tar? Undrar om min håller på att dela sig, eftersom vandra gör den inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Hur mår din BTA idag? Har den skärpt sig, eller är den fortfarande gömd?

Jag vet inte om jag ska vara ledsnare eller gladare! Jo, den har kommit fram, MEN den mår inte alls bra. Den har krupit fram och är inte längre gömd bakom stenen, men den ventilerar sig ofta och för det mesta är ihop-sjunken. Har absolut ingen aning vad jag ska göra.

Har läst och läst men orsakerna kan vara så många att jag vet inte vilket jag ska tro på. Har köpt en Tunze Streamer och väntar på den för att få mer cirkulation i karet. Jag har även lärt mig att BTA (tillsammans med S. Haddoni) tillhör de få arter som inte behöver för starkt ljus och kan trivas med enbart florocerande blått ljus.

Men av symptomen att döma så mår den inte så bra som den borde göra. Försöker att mata den och hålla borta räkorna som plockar mat från anemonen, men jag vet inte om det ger resultat. Har skrivit till ett par ställen i USA och frågat, men det verkar som det enda man kan göra är att vänta och se om den återhämtar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte du tjänar något på att försöka mata en anemon som inte mår bra. Problemet ligger nästan säkert i vattenkvaliteten. Försök att byta extra vatten extra ofta ett tag. Häll inte rått vatten direkt i akvariet för anemoner är mycket känsliga mot förändringar i vattnet, utan när du gör nytt vatten genomlufta det en dag först. Häll i en tiondel vatten från akvariet och genomlufta en dag till innan du byter. Fyll på osmosvatten varje dag för det avdunstade och helst sakta i sumpen. Gör inga stora förändringar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, mata försöker jag inte med, eftersom den har aldrig tagit mat ända sen jag köpte den. Jag fyller endast på med osmosvatten och det vattnet brukar ha stått i en 25liters dunk i ett par dagar med locket av innan jag använder det. Häller i 1liter åt gången i sumpens första fack så att det späds ut som mest innan det pumpas uppp till akvariet.

Den har definitivt mattats av under den perioden då den klättrade bakom stenen. Den var där i c:a 2 veckor innan den klättrade ut igen.

Har plågats av brunalger ända sen starten och tror att det är p.g.a. klen cirkulation (3400l/h för mitt 390liter). Ska öka med 7000l/h till. Mätte silikat och det var 0, så nu är det cirkulationens tur...

Jag vill undvika att pilla på den alltför mycket då det kommer att bara stressa anemonen ännu mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan kanske vara algsporer som irriterar den. Föreställer man sig att bara få en massa oaptitlig smörja i munnen när man försöker äta så kan man förstå att anemoner kan tappa matlusten. Har du skumningen på max ger den något?

Jag körde med phosfatremover några dagar så att jag fick ned halten till 0 med saliferts test och det upskattade mina koraller verkligen.

Alla mådde bättre men speciellt "Parazoanthus", hjärnkorallerna och vad jag tror är en Pocillipora. Parazoanthusen dubblade längden på tentaklerna och jag som trodde den såg bra ut innan!

Du skulle ju kunna testa om du kan få litet mer tryck i skumningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp! Jag håller med dig på den teorin. Jag tror också att alger kan vara bovet i dramat. Har UV-c på och rengjorde skummaren nyligen just med tanke på den. Har även satt in finmaskig filtervadd (tvättsvamp) i sumpen och rengör den varje dag för att få bort så mycket löst flytande partiklar som möjligt. Jag har mätt fosfat och det ger inte alls mycket utsalg med Salifert. Men Rowaphos är nästa steget och pumpen. Jag har även släckt ner MHn och har endast T5-orna på tills pumpen anländer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Tråkigt att höra....den måste ha varit "klen" när du fick den. Hur introducerade du den i karet, jag skopade i min i ca 1,5 timme innan jag lyfte i den.

För mig går bra än så länge efter ca 2 veckor med min BTA, men ibland drar den ihop sig så att man börjar undra om det är någor på G.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl, sanningen är att den jag köpte var en skadad individ som var den sista som var kvar i affären och hade varit där ett bra tag. Men när jag köpte den så verkade den ha återhämtat sig bra. Men, men... Jag tror att att det var oturen med just en rejäll dos av kiselalger som drabbade karet någon dag efter att jag köpte anemonen. Jag tror inte att det tog 1,5 timme att sätta in den, men jag tog god tid på mig eftersom jag hade läst rejäält innan jag skaffade den.

Men nu har jag haft stabila värden en längre tid och spanar efter nåt tillfälle att skaffa en ny om jag ser nån. Ville helst ha köpte innan jag skaffade mina acroporor så att den hade åtminstone hade satt sig och inte vandrade runt, men nu får det bli som det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

??? Går man efter mina tre fiskar så kanske efter att du har tagit kål på en anemon, översvämmat sumpen, druckit c:a 1 liter karvatten och få frun att brista i raseriutbrott över akvariegrejerna i tvättrummet...

Annars så tror jag att "graden" uppdateras allteftersom du lägger in nya inlägg. "Guldmedlem" skiftade den till efter 600-strecket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...