Gå till innehåll

dinos


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Nu skjuter jag liiite från höften, men det är ju en sorts alger. Så vid deras fotosyntes använder de sig säkert av koldioxid, nitrat och fosfater bland annat.

ok jobbar på att bli av med dom finns bara på sanden där belysningen inte står på för fullt eller skuggas. har 0 i både nitrat o fosfat så dom försvinner säkert med tiden. får skylla mig själv lite dom kom när jag började mata sokorallen utan att skölja frysfodret. så tror det är källan till problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som kan komma med simpla förslag till mitt problem. det kommer fram som en matta på grusen har suget ut det för 1 vecka sedan kom tillbaka igen sakta men säkert. sög ut det idag igen, bildar lite som en matta på grusen "brun/röd" som man kan suga ut har nog även fått med 2-3 kg grus körde häver till sumpen med nylonstrumpa som sammla upp grusen och skiten "sambon blev inte så glad när hennes strumper låg i 20 delar på bordet :)" kör med deltecs phosfhate absorber. måter 0 phos 0 nitrate. kan detta problem försvinna av sig själv eller? kan biopellets hjålpa mot detta fast man har låga näringsnivåer?. det känns som skiten är lagrad i sanden, har 2 sjätjärnor som snurrar i grusen men hjälper inte. mörkläggning känns riskabelt och tror bara man skjuter upp problemet. (detta kom när jag matade mycket till solkorallen utan att skjölja av kuberna) tror ialafall det är orsaken

har osmos men INGET silkatfilter, kan broblemet försvinna av sigsjälv som jag förstår det lever dom på silkat http://www.saltcorner.com/AquariumLibrary/browsegroupspecies.php?GroupID=93

Ändrat av akutmottagning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är säker på att det är dinoflagellater och inte kiselalger eller cyano?Hur ser cirkulationen ut längs med botten?
Är inte 100 men om jag låter det ruttna i en påse blir det brunt.( hört att cyano blir rött) Är lite slemmigt. Finns bara på sanden och kommer som en transparent hinna litegrann på glaset. Cirkulationen på botten är huffsad men det kommer först där det är lite skuggas och mindre circulation. Riktar jag ner pumparna flyger grusen äl världens väg. Tråkiga är att får med mycket grus när jag suger ut som jag får slänga
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...