Gå till innehåll

Mantis problem.


Notna

Rekommenderade inlägg

tjena,

tror jag har en mantis som tar död på alla mina eremiter och sniglar tror jag har lagt ner 40 eremiter och säker 20 sniglar och jag har väl 1 eremit och 3 sniglar kvar.

på kvällar och ibland efter matning så hör man höga knäpp ljud från akvariet.

jag har köpt en http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=600

men vad ska man agna med?

börjar bli trött på att köpa nya eremiter hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har försökt med räkbitar men det är bara någon av sniglarna som sitter med "handen i kakburken" då

nackdelen är att han bor typ i en sten som är underst så måste typ plocka ned hela revet för att få ut den stenen. man såg förut alla skall ligga på hög vid avrinningskammaren men nu har han storstädat och slängt ut allt typ.

men de e kanske det man måste göra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Mantisar är faktiskt smarta, de undviker oftast fällorna har jag förstått. Jag använde kolsyrat vatten (tror att jag läst nånstans att sötvatten räcker men varför chansa och behöva göra om dessutom måste ju sodastreamen användas till nåt). Min mantis såg ut som om han dog när jag la den i saltvattnen igen så rör den inte! (de får typ panik o vill ut ur sötvatten) sen ska man inte ha dem i nån behållare av glas för de är mycket starkare än man tror (matar min med pincett ibland smashar den till känner man slaget mot pincetten och den är bara ca 3 cm). De dekorerar om hela tiden och bygger ut sina hålor genom att smasha sönder stenen de bor i, de är utmärkta simmare men ganska lata av sig min simmade bara när ja hade en pump med filtermatrial där mat fastnade den ville nog flytta in i den pumpen tills den märkte att det inte gick att bygga om, sen brukar de vänta på att maten ska komma så nära deras håla som möjligt. De är jätteroliga husdjur när man ser dem men det kan också gå långa perioder då man inte ser dem, helt klart värt att ha i ett separat akvarie (jag hade fobi för dem innan jag fick en övervägde till och med att inte ens skaffa akvarie för risken att få med en i stenen och den chansen är ju egentligen väldigt liten, blev lite överbotad kanske :skrattar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...