Gå till innehåll

håller bjälklaget?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Ska snart skriva kontrakt på hus :) Men jag är väldigt osäker på om bjälklaget håller för mitt nuvarande kar.... Huset är byggt 1981 med torpargrund och träbjälklag, karet är på 630l med sump och vikten fördelas på en yta om 140x75cm. Idéer? Har inte besiktigat än, under besiktningen kan jag kanske få lite mer info om bjälklag och kanske nån tanke kring hållfasthet av besiktningsgubben, men jag vill gärna ha lite input! Är det helt kört utan att staga upp i torpargrunden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

egentligen tror jag som du Peter, det bör ju inte vara några problem, men ska man sova riktigt gott i det nya huset är det kanske bäst att peta ner lite leca block och någon regel i grunden som extra stöd.

Någon mer? Måste ju vara fler som funderat kring dessa frågor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om akvariet ska stå längsmed reglarna så kör något extra stag..

Jag kör med en regel på vanlig trädgårdsplatta.. Som sattes dit innan belastningen kom på plats.

Om du har turen att karet står över flera reglar så bara kör.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

nu börjar flytten närma sig så smått, karet flyttas på plats om en månad :) Så det börjar bli dax att fundera över hur stagningen ska göras på bästa sätt. Någon som har tips på hur jag går tillväga och vilka material som är lämpliga? Grunden är en "vanlig" torpargrund med plast och sand som underlag och någonsorts svart skiva "underst" i själva bjälkalaget.

Min egen tanke(jag är inte erfaren alls av byggprojekt...) är att ha en skiva av någonsort mot grusen för att fördela trycket lite och sedan två "pelare" med lecablock samt sedan antingen en skiva eller bjälke mot "taket" i grunden. Jag gissar att jag behöver något mer än lecablock för att kunna få rätt motstånd och stöd mot bjälklaget?

Eller är det smidigast att bara köra med vanliga reglar? Tanken med lecablocken är att de inte är organiska och inte drar till sig fukt (grunden är fräsch och utan fuktproblem idag)

Vad tror ni blir bäst och tillräckligt för att ge lite stöd till bjälklaget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de lättaste är 400 x 400x70 mm cementplattor och stämpa upp det eller stockar 100x100 som är inpregmerade och mellan cementplattan och träregeln läger du en bit takpapp inte plast

du kan också buga upp det med lecablock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle rekomendera leka block och sedan någon plast bricka emot glovet, har jobbat som torrsugare och sanerat många torpa grunder. Trä luktar inte gott om man skulle få in fukt i grunden kan jag säga.. men som sagt tidigare så är det just nu tort och om du inte har otur så håller det sig tort med :) så kolla priser och känn efter lite vad du känner för..

Mvh Robin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle rekomendera leka block och sedan någon plast bricka emot glovet, har jobbat som torrsugare och sanerat många torpa grunder. Trä luktar inte gott om man skulle få in fukt i grunden kan jag säga.. men som sagt tidigare så är det just nu tort och om du inte har otur så håller det sig tort med :) så kolla priser och känn efter lite vad du känner för..

Mvh Robin

jag håler med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo detta är ju sant, där av plast skivan/skivorna som man får nyttja som distans, lite meckigt kan jag hålla med om men br stabilitet och risken för att fukten binder sig i dem e ju obefintlig... men man får ju fundera och knåpa ihop en egen konstruktion i vilket fell som hellst, vet e som satte upp haki ställning i krypgrunden, dem har ju gäng stänger med föttter på som man kan ställa in i exakt rätt höjd, så sätten e många..

//Robin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med lekablock förutom svårigheten med att forsla dem i ett halvmeterhögt utrymme är att det är svårt att få till en exakt höjd så stapeln står med ett visst tryck mot bjälklaget...

Precis kruxet med att justera höjden som gör att jag tvekar lite kring att endast använda lekablock.... Hur mycket tryck har du mot bjälklaget?

Funderar på lekablock till största delen och sen reglar sista biten för att juster höjden.

Tack för råden, fler idéer o tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis kruxet med att justera höjden som gör att jag tvekar lite kring att endast använda lekablock.... Hur mycket tryck har du mot bjälklaget?

Funderar på lekablock till största delen och sen reglar sista biten för att juster höjden.

Tack för råden, fler idéer o tips?

Gräv ur till frostfritt och gjut en platta för att mura lecablocken på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar tänka så här " Skulle jag våga ställa mig själv och tio polare på den här ytan utan att den skall gå sönder för det? Om man tror att golvet pallar det så håller det för ett akvarium också, vill du staga upp för sinnesfriden så tycker jag att du skall göra det men ta inte i för mycket för det är antagligen helt onödigt om inte huset är fuskbyggt eller i väldigt dåligt skick.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...