Gå till innehåll

En nybörjares sumpdesign??


Rickard

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är precis på tröskeln till "reefkeepingens" underbara värld....

Har köpt skummare och en 375-liters tank, där den senare skall borras och monteras med ytavrinning. Sitter nu och skissar på sumpen, vilken blir på ca 130 liter.Några frågor (till att börja med), hur dimensioneras returpumpen? Ser ni erfarna "gurus" några idiotmisstag i min skiss, eller kan ni ge andra förslag? Var ska utflödet från skummaren riktas, i samma box eller i refugiet?

Mvh Rickard2005-02-22_111243_sumpskiss1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ingen expert på akvariesumpar men har hållit på med pumpning och sumpar i yrkeslivet. Det jag skulle utlämna/skippa är sista överfallet från refugiumet till pumpen. Kan komma in luftbubblor i pumpen. Ganska fiffigt att ha en ställbar retur tillbaka till sumpen från pumpen så att flödet upp till karet kan regleras, men samma sak där: Risk för luftbubblor. Låt den mynna ut på annat ställe i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle sätta en backventil under kranet på returröret. Har du utloppet en bit under vattenytan i karet så kan den suga tillbaks vatten ner till sumpen om pumpen slås av. Vissa brukar göra ett lufthål på övre sidan av returröret, men då jag skiftar mellan två olika pumpar så kan jag inte göra det och tycker dessutom att en backventil är det säkrare alternativet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sk du ha filtervadd är det viktigt att detta filter rengörs ofta (dte samlas fort skit där). Personligen skulle jag skippa vadden.

Tänk också på att med reurkranen öppen utan slang kommer du att få mycket vattenljud.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som om det blir lite tjänsligt när vatten avdunstar.

Förmodar att du kommer ha 10-15 liter i sista kammaren. När

vattnet avdunstar är det enbart den kammaren det kommer

försvinna ur i din konstruktion... så avdunstar 10 liter blir det

inte mycket kvar att suga upp.

Den jag håller på att bygga har jag borrat polyetenplast som

galler där du har sista överfallet. På det viset kommer

avdunstningen även ta ur refugiumet.

Sedan egen erfarenhet. Sänk höjden på sista skivan i överfallet

så att det garanterat ligger under vatten nivå. Även när vatten

avdunstar. I annat fall får du ett vattenfall som kommer att

väsnas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stor och bra sump!smiley32.gif, antalet prylar i sumpen brukar växa med tiden. Du kanske ska planera för aoutomatisk vattenpåfyllning? det underlättar för den late. Din avgrening från returpumpen man med fördel användas till UV-C fosfat filter mm, dom brukar beöva ett flöde på ca 500-1000L/h. Så en Eheim 1060 2200L/h kanske kan vara en lämplig returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysande med att kunna få ovärderlig kunskap via detta forum, tackar!

Linnex, genom att sänka sista överfallet så flyttar man inte bara problemet till vänster (dvs vattenfallet blir över första skivan? Sedan är väl meningen med de tre skivorna att det skall fungera som en "bubble-trap" för att inte pumpa upp bubblor från skummaren till karet? Med ditt förslag med ett galler minskar väl effekten av detta?

Andreas (tjena värmlänning!): jag antar att du menar utflödet från overflow-et, skall man ha en mindre kammare med sten eller annat som utflödet forsar över?

Har någon ett bra tips om var man köper rör, backventiler osv för rörmokeri? Dimensioner?

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du utloppet på skummaren i samma fack så tror jag inte att du kommer att få bubblor kvar innan vattnet pumpas upp till karet. Jag har det så och har inte nåt problem med bubblor alls. Men du har bra många fler mellankammare så jag tror inte att du får problem med bubblor om du låter utloppet rinna i samma fack som skummaren är i.

Vad det gäller rör och grejer så finns det ett par alternativt som jag har kpt från:

http://www.aquaristic.net (Tyskland)

http://shop.carlen.biz (Sverige)

Jag skulle satsa på 40mm ner och 16mm (eller 20mm) upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...