Gå till innehåll

Renovering av 720L kar?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har ett 720L akvarium jag fått av en bekant. Karet ser ut att ha varit byggd av en glasmästare eller liknande firma som sysslar med glasskivor. Glaset är ca 8-10mm tjockt.

Karet har stått ute under altan i två-tre år. Jag vet inte om det stått regn vatten i den under den tiden. Sen jag fick den har den stått i min källare (torr) i 5 år.

Jag har inte sett några sprickor i själva glaset som skulle tyda på att det varit is i den men jag har heller inte kollat så noga.

Nu tänkte jag renovera akvariet och prova på saltvatten för första gången.

Jag undrar går det att rädda?

Räcker det att man silikonerar om hörnen eller ska jag lämna i väg den till en glas-mästare så att de kan dela alla sidor, limma om glasen och ny silikon?

Tacksam för svar, gärna om någon har erfarenhet av denna typ av renoveringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag hade garanterat valt att skära ner hela karet och silikona om det, man vill absolut inte riskera att 720l vatten hamnar på golvet :) ta isär kan du göra själv, vet inte om så många glasmästare är sugna på att silikona, men hör runt. men det är inte jättesvårt att göra själv heller om man är lite händig. Tar du isär det så är brytbladskniv och rakblad användbara..

lycka till!

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SVG.

Först hade jag försökt hitta någon professionell akvariebyggare som kan limma om karet åt dig. Stort kar = stora påfrestningar på silikonfogar. Inte kul att få 720 liter vatten på golvet för att man inte har stenkoll på vad man gör. Under tiden hade jag, om jag var du, köpt och startat ett mindre begagnat plug & play-kar för att lära grunderna inom saltvattenshobbyn. På det viset har du lite tid på dig att i lugn och ro köpa på dig utrustning och sätta igång det stora systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...