Gå till innehåll

För mycket av det goda?


Lasse

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu har den nya LED tekniken funnits över våra akvarier en tid och det är kanske dags att börja samla upp en del erfarenheter.

En av de funderingar jag har börjat få är att vi nu lätt kan komma upp till väldigt höga nivåer i vissa våglängdsband, nivåer som förr kanske krävt väldigt starka MH:n eller hög effekt T5. Är dock mycket tveksam om man kan komma upp till de energinivåerna på T5 som man lätt kommer upp i med hjälp av LED. Själv har jag märkt att koraller jag tar hem kan ha väldigt svårt att anpassa sig till mitt kar och att det går bättre om jag drar ner på nivåerna i min belysning ett tag efter introduktionen.

Jag är mycket intresserad att höra andras erfarenheter av framförallt användadet av chipp i våglängdsområder 445 - 460.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Acropora (lila toppar) som står rakt nära ytan under en Cree XR-E Royal Blue med 40 graders optik. Dvs den fick till en början nästan uteslutande 450 nm ljus och endast svagt ströljus från omgivande LEDar (Royal Blue och CW) som också hade 40-graders optik. Jag satte den först där eftersom jag tänkte fixa till ljuset så att den inte bara blev belyst med Royal Blue, men sen tyckte jag det var ett kul experiment att se hur den utvecklades.

Den har faktiskt vuxit på bra och det roliga är att den växer toppigt mot ljuset som om den maximerade sin exponerade yta mot ljusstrålen från LEDen. Idag har den vuxit upp så pass att dess toppar är 5 cm under ytan och den står därför i ett väldigt högt 450 nm ljusflöde. Numera har korallen bildat sidogrenar så att den också kan skörda ljus från andra ledar, inklusive CW.

Här (inte bara ett exempel på min utmärkta fotografiska teknik) utan också en bild som faktiskt visar korallen som den ser ut under sin Royal Blue LED:

post-2082-14468923875225_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte ju ut min 250w Mh mot 114w diy led och resultaten har faktiskt varit bättre än jag väntat mig(1cw/2rb mix).

Det finns en lite mörkblå millepora fragg i ett hörn som bara varit grå o tråkig utan tillväxt, den har nu börjat växa o få riktigt fin färg.

Det enda jag kan anta är att den börjat få mer/bättre ljus på sin kant och därav plötsligt börjat trivas, får väl mäta lite med PAR mätaren idag...

Rent generellt så har Balling vätskorna börjat gå åt lite mer, viss ökad tillväxt på endel koraller andra fortsätter i samma takt.

Enligt mig så är fördelen inte bara spektrumet utan även att man kan bli av med ljusspillet, dvs mindre slöseri med ljuset.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter om blekning gäller inte i första hand de väldigt ljuskrävande SPS:en utan en hel del LPS som naturligt finns djupare där det är en större andel blått ljus. Intressant med Claes acropora - har samma erfarenhet med en acropora som finns hos mig på ca 8 cm djup och i närheten av mycket LED - den funkar bra och växer. Däremot haft problem (vid introduktionen) med Favia och Lobophyllia. Blekning som följd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...