Gå till innehåll

Limma Akvarium, problem??


wrang

Rekommenderade inlägg

Hejsan jag limmar ju mitt nya akvarium själv och byggt klart allt utan att sätta fast framrutan mätte å beställde en ny men då jag kom hem nu med den så såg jag att den var för kort.

Så är det okey eller kommer det hålla med att limma framrutan mot sidorna trotts att det skilljer mellan 0,5-1,2cm mellan sido rutorna??

eller kan man göra om det på nått sätt utan att behöva beställa om nya rutor :ledsen:

Kolla på bilden så kanske ni kan hjälpa mig bättre!:smiley9:

post-736-14468912043044_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glaset ska ju helt klart inte ligga imot men 5mm när desutom rutorna inte kommer med 90graders vinkel så tror jag att det är för mycket mellanrum tyvär.

Va det lowiron ruta ?

så om du inte kan flytta in sidorutorna vilket du inte kan om du limmat dom utanpå botten så är det nog inte så mycket att göra.

kan du inte köpa en ruta svart av en glasmästare kanske svårt på större orter här i växjö är sånt inget problem smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte våga. Silikonet håller mindre ju tjockare fogen är. Det är över huvud taget svårare att få hörnkar att hålla i de sneda fogarna. Jag känner till en svensk tillverkare som snedfasar de smala rutorna mot framsidan för sina hörnkar så att hela fogen kan få optimal tjocklek. Silikonet har mycket sämre skjuvhållfasthet än draghållfasthet. Det är därför man limmar gavlarna "innanför" fram och baksida. Lämplig tjocklek på fogen är ungefär 1mm. Har du 50 cm högt vatten i akvariet blir kraften på framrutan i underkanten 8 kg per dm längd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag pratat medJohan www.specialakvarie.se och han sa att det är mer viktigt att det är lika mellanrum mellan glasen och gör man ett kar med vinklar så måste det vara en list upptillså att framrutan även sitterfast på "längden" upptill så här sprack det med att slippa ha dessa glaslisten i ovankant

Så det blir att limma det som det är nu och dit med ett stag på kortsidorna som limmas med framrutan.

post-736-14468912043179_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men det va ju en ganska bra lösning endå tycker jag å glas listerna gör ju inte så mycket enligt mig.

Har själv glas lister utmed långsidorna å det är ganska kul att titta ner igenom om man har vatten enda upp blir en helt anna vinkel än vad man är van vid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kom billiga hörnkar på de vanliga akvarie grossisterna började vi sälja dem i Växjö liksom de flesta andra zooaffärer. Kvaliteten var miserabel: Jag uppskattar att ett av tre läckte och det var den sneda silkonfogen framtill som gav sig. När Akvaelkaren kom var de lika dåliga, men på ett halvår fixade de kvaliteten.

I går kväll ringde Jämtgren mig (registrerad här på forumet). Han hade lagt ned sitt saltkar och hade pojkarnas guldfiskar i ett hörnkar på övervåningen. Ja, naturligtvis - när frugan satt och tittade på TV sprack karet och sprutade vatten på gardinen intill. Sidofog framruta mot smala sidorutan.

Så nu går guldfiskarna i ett 310 liters kar med 2 250w MH!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du har en tunnare silikonfog mot glaslisterna blir det dessa som får ta upp kraften. Fyller du karet till randen blir kraften 15 kg på varje sidolist.

Så detta funkar bättre alltså eller ända lösningen för att det skall hålla om man ej kan fasa sidorna som du skrev innan.

Glömde säga att glasrutorna är fasett slipade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad Aquael gjorde. Det gick inte att se någon skillnad. De var bara täta.

Om man jämför med ett 375 liters helglas 150 * 50 *50 så är kraften i överkanten 62 Kg. Halva denna kraft kommer på mittstaget som brukar vara ungefär 10 cm bretti 8 mm glas. Och detta brukar ju hålla.

Vi hade en fiskodling ett tag här i Växjö med en massa kar 150*50 och 40 höga. Där är kraften upptill på framrutan 40 Kg - 20 Kg på mittstaget som är 15cm brett i 6mm glas.Inget av dessa kar har efter vad jag hört pajat annat än i transport. Ett av karen går t.ex på Akvarium Ronneby med salt och ett annat har jag.

Mitt 1500 växtakvarium hade från början två mittstag gjorda i 2 skivor 10 mm glas limmade på varann. Bredden var 10 och 12 cm. En dag när jag kom hem från jobbet låg täckgasen på botten av karet för att båda mittstagen släppt. Framrutan 294* 62 cm lutade ut 7 cm på mitten men akvariet var helt! Jag hängde dit en slang och tappade ur hälften av vattnet och gick upp ur källaren under tiden. Rutorna är av härdat glas så detskulle inte spruckit. Pajar det blir det inte 1000 bitar! Jag beställde en aluminiumram med fyra mellanstag som har gått sedan dess.

Så här i efterhand vet jag att jag gjorde flera fel. Jag skulle slipat ändarna på mittstagen för att få jämn tjocklek på silkonfogarna. Jag skulle limmat dit en skiva i taget på varje stag för silikonet var inte helt härdat igenom totalt över 20 mm tjocklek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju så jag gjorde fast med aluminiumprofil från Lysekil. Jag har sett ett akvariummed aluminiumband limmat runt översidan. (och undersidan)

Plåt & profil i Göteborg säljer eloxerat aluminiumstång = band. Jag hade testat med ett sådant runt hela karet (2*15 mm t.ex) och gjort skarven på baksidan limmat med en lämplig Loctite. Problemet är att bandet måste vara spänt så man måste vara noga när man bockar och drar det runt hörnen. Kanske kan man använda någon sorts vantskruv? Det smartaste är väl att sätta dit bandet innan man limmar hörnen men deär väl färdiga nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey men hadde du bara på hörnen eller en hel ram runt karet.

Nej karet står still sedan detta kom upp vill ju att det skall hålla och bli bra.

Fattar ej riktigt hur du menar med skarven och limma med locktite.

man kanske kan ha rostfri plåt å göra en lång remsa eller svettsa ihop dessa så det passar runt om karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...