Gå till innehåll

Pitch 500l


pitch

Rekommenderade inlägg

Hade en burk som varit igång i 5 år nu men blivit lite repig med åren så jag slog till med en ny burk med samma mått (200*50*50) och tänkte prova på att bygga lite mer sten på höjden med hjälp av brödbacksvarianten.

Teknik:

Skummare Deltec mc500

Mh Arcadia 250

Dubbelramp med blårör

Uvc Vecton

Uvc pump Eheim 1250 (1200l)

Cirkulation och filtrering:

- Eheim1262 (3400l)

- Eheim 1250 (1200l)

- Eheim 2252 (1200l)

- Powerhead 802 (1500l)

- Powerhead 402? (1000l)

Givetvis måste man prova hur fiskarna känner sig:

pitch_kar01.JPG

Filterfackpassas in:

pitch_kar02.JPG

Filterfack siliconas (hatar ättikslukten smiley11.gif)

pitch_kar03.JPG

Inpassning av filtermassa:

pitch_kar04.JPG

När man frågar sambon om det är okej att man stökar till under ett par dagar är det inte poppis när det forfarande ser ut så här efter 8 dagar men än har jag inte blivit utslängd:

pitch_kar05.JPG

Nya burken på plats, valde att endast limma rimpor längs långsidan för att kunna fästa prytlar längs kortsidorna, det var dock innan jag kom på att min möbel står emot kortsidan men det behöver vi inte komma ihåg

pitch_kar06.JPG

Dessa brödbackar ska bli stommen i revet. Till min hjälp har jag våra två katter. För er som inte redan vet det kan jag tala om att när man sågar i plast blir det väldigt mycket plastspån som katter gillar, katter är även hyfsat statiska så efter ett 2 timmars break för badning av katter fortsatte sågandet. Kan även nämna att grannarna är sisådär hyfsat imponerade över att grannen har en sticksåg kl 23:30 en tisdagskväll.

pitch_kar07.JPG

Grunden på revet är på plats och korallsanden itippad, helt otroligt att den fäller så mycket trots att den just är upptagen ur det gamla karet och dessutom snabbsköljde därimellan.

pitch_kar08.JPG

Det dryga jobbet med att bygga revet och sätta fast det med buntband har inletts. Lärde mig två läxor här: 1. vänta med att hälla i sanden så man ser var man sätter stenen och slipper göra om hälften dagen efter. 2. Bada inte motsträviga katter strax innan du ska dona med dina sönderrivna armar i ett saltvattenskar.

pitch_kar09.JPG

Efter ett dygn med filterpumpar och skummaren igång börjar vattnet se riktigt inbjudande ut igen:

pitch_kar10.JPG

Passade på att koppla in lite teknik medans jag väntade på att vattnet skulle klarna. Här uvc'n:

pitch_kar11.JPG

Skummaren passas in: Mc500 skummar bra men är inte lätt att ställa in smiley5.gif.:

pitch_kar12.JPG

Nu har även möbeln/belysning/pumpar/levande kommit på plats men jag har inte lagt in dom bilder än så fortsättning följer så fort latmasken orkar ta fram usbkabeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick på moppen angående den där blåa filtermattan från flera håll. Den blir inte lätt att rengöra utan att vattnet blir fullt av smuss?

Fler som säger at MC500 är svår att ställa in...? smiley5.gif. Den bygger ju upp skummet fint hos mig iallafall, enkel som bara den att ställa in..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa brödbackar ska bli stommen i revet. Till min hjälp har jag våra två katter. För er som inte redan vet det kan jag tala om att när man sågar i plast blir det väldigt mycket plastspån som katter gillar, katter är även hyfsat statiska så efter ett 2 timmars break för badning av katter fortsatte sågandet. Kan även nämna att grannarna är sisådär hyfsat imponerade över att grannen har en sticksåg kl 23:30 en tisdagskväll.

smiley37.gifsmiley37.gifsmiley37.gifsmiley37.gifsmiley37.gif
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick på moppen angående den där blåa filtermattan från flera håll. Den blir inte lätt att rengöra utan att vattnet blir fullt av smuss?

mjooo...lite släpper den ifrån sig men det funkar om man lyfter den väldigt sakta och sista biten så tar jag en glasslåda al'a bigpack och håller under så blir det minimal med skit i vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fäster du brödbackarna mot botten?Borrar du i stenen och använder buntband?

Eftersom dom har formen av ett "L" står dom lösa på botten, sen ligger nedersta stenarna mot "_" och låser backen mot botten. Stenen har jag bara borrat i och dragit ihop med svarta buntband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick på moppen angående den där blåa filtermattan från flera håll. Den blir inte lätt att rengöra utan att vattnet blir fullt av smuss?

mjooo...lite släpper den ifrån sig men det funkar om man lyfter den väldigt sakta och sista biten så tar jag en glasslåda al'a bigpack och håller under så blir det minimal med skit i vattnet

Oki måste vara fingertopps kännsla då smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

några till bilder då

möbeln börjar komma på plats:

pitch_01.JPG

nu har även luckorna kommit på plats:

pitch_06.JPG

hmm...bara sten:

pitch_02.JPG

lite sten, sniglar, korallskelett och ett sjöäpple:

pitch_03.JPG

Sjöäpple moonar:

pitch_04.JPG

Lite blandat:

pitch_05.JPG

Lite fisk:

pitch_07.JPG

Sjöäpple:

pitch_08.JPG

Kvar att göra är att fylla på mer vatten, byta mh'n, dra om några slangar lite snyggare och att köpa hem lite mer levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att du har ett par sjöäpplen! Tänk på att dom kan skicka ut ett typ av gift som ser ut som små bubblor ur mun på den.Gör den det så kommer alla fiskar att bli väldigt sjuka och dör oftas inom ett par timmar.. Jag har haft en sån och den dödade alla mina kejsare jag hade för en jädra massa pengar. En sak e att man inte skall hålla på peta på dom bara och låta dom bara vara fred så skall det gå bra..men det e min erfarenhet bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...