Gå till innehåll

Vattenbyten ?


mika

Rekommenderade inlägg

Hur ofta och hur mycket vatten byter ni egentligen ?

Har suttit och läst igenom en massa trådar och upptäckt att många av er byter vatten allt ifrån 1 gång i vecka till 1 gång i månaden ?

Hur påverkas vatten värdena ? av att byta mer sällan ?

Vad rekomenderar ni ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

550 står det i hans profil, känns dock lite väl mycket med 100l i veckan på ett så stort kar, går åt sjuhelvetes mkt salt, en hink räcker ca 6v då och ska man ha ett bra salt så ligger det ju från 700 och uppåt, blir endel pengar det. Dock är det väldigt bra att göra som han gör, men blir väldigt dyrt i längden om man har stort kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort alla tänkbara lösningar och kombinationer.

Har haft 375 - 540 liters akvarium och kört med mindre vattenbyten/vecka det vill säga 25-50 liter, större vattenbyten/vecka 100-125 liter, större vattenbyten/varannan.var tredje vecka 100-125 liter och så som jag kör nu.. inga vattenbyten alls.

Jag måste säga att jag har inte märkt någon skillnad över huvudtaget.

Men jag tror att det är viktigt att veta och att man tänker på att om man INTE byter vatten så bör man tillsätta spårämnen och aminosyror löst samt naturligtvis alla andra basämnen som karbonater, magnesium, kalcium och så vidare eller/och att man är medveten om att det säkert i längden kommer att visa sig att man inte byter vatten. Med "i längden" tänker jag och menar minst 5 års perioder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som skrivit så ligger mitt kar på 550 l , jag bytar 100 liter i veckan för jag är nöjd med mitt resultat på koraller . Visst det blir en del spannar om året men tycker det är värt alla pengar . Jag har inte haft något strul med mitt akvarium med vattenvärde och skitalger och jag tror att det mesta tyder på att jag gör mina stora vattenbyten .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan göra ett tillägg att nu när jag inte byter vatten men doserar spårämnen från flaska så har jag lättare att få fram färger på korallerna eftersom jag själv kan välja att dosera mer utifrån den flaskan som jag vill ha färggenomslag på.

Måste lägga till också att det säkert har med vilken typ av koraller som man har i huvudsak.

Jag har mestadels lps:er och de förbrukar inte i närheten så mycket som ett sps akvarium vilket gör att mer spårämnen blir över till andra koraller som då färgar hårdare t.ex. mina watermelons har nu gått från ganska tam röd färg med grön kant och lila mitt till att bli kraftigt chockröda med illgul/gröna kanter. Det tror jag inte hade varit möjligt med vattenbyten eftersom jag då inte kan påverka förhållandena mellan spårämnena på samma sätt då dessa redan är färdiga i färdigt salt.

Sen är det klart att nytt friskt vatten gör både fiskar och koraller glada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan göra ett tillägg att nu när jag inte byter vatten men doserar spårämnen från flaska så har jag lättare att få fram färger på korallerna eftersom jag själv kan välja att dosera mer utifrån den flaskan som jag vill ha färggenomslag på.

Måste lägga till också att det säkert har med vilken typ av koraller som man har i huvudsak.

Jag har mestadels lps:er och de förbrukar inte i närheten så mycket som ett sps akvarium vilket gör att mer spårämnen blir över till andra koraller som då färgar hårdare t.ex. mina watermelons har nu gått från ganska tam röd färg med grön kant och lila mitt till att bli kraftigt chockröda med illgul/gröna kanter. Det tror jag inte hade varit möjligt med vattenbyten eftersom jag då inte kan påverka förhållandena mellan spårämnena på samma sätt då dessa redan är färdiga i färdigt salt.

Sen är det klart att nytt friskt vatten gör både fiskar och koraller glada.

Vad tillsätter du för något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter jod, fluor, Boron, Molybdenum, Brom, Magnesium, Järn, Krom, Mangan, Nickel, Zink, Kobalt, Strontium, Kalium, Barium, Lithium en jädra massa olika aminosyror och alla "basic" ämnen som behövs typ karbonater, kalcium osv osv..

Tillsätter med Grotechs A,B,C och aminosyror..

Vad menar du att man inte kan tillsätta utan att utföra vattenbyten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter jod, fluor, Boron, Molybdenum, Brom, Magnesium, Järn, Krom, Mangan, Nickel, Zink, Kobalt, Strontium, Kalium, Barium, Lithium en jädra massa olika aminosyror och alla "basic" ämnen som behövs typ karbonater, kalcium osv osv..

Tillsätter med Grotechs A,B,C och aminosyror..

Vad menar du att man inte kan tillsätta utan att utföra vattenbyten?

Har du någon aning vad alla dessa tillsatser kostar dig i månaden ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla ämnen går att dosera men med ett vattenbyte gjort på bra salt så får man i alla ämnena gratis utan att laborera i onödan.

Nackdelen med vattenbyte är att du med hjälp av "bara" ett vattenbyte ibland inte får i tillräckligt med mängd utav vissa ämnen som kanske förbrukas ovanligt fort i ditt akvarium eftersom du har en viss typ av koraller

och/eller du kan inte genom vattenbyten styra vilka ämnen som skall doseras upp proportionerligt gentemot varandra t.ex. om du vill att en korall skall bli rödare så behöver du dosera upp ett visst ämne mer än övriga eftersom just det ämnet har förbrukats på något sätt. Genom vattenbytet får du i lite men eftersom nivån redan är för låg blir den ofta inte tillräcklig och det är då man gynnas av att dosera ämnen enskilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv tror att det är lättare att byta vatten en gång i veckan i stor mängd än att inte byta vatten och tillsätta spårämnen i mängder . tror inte att jag får i alla nödvänliga spårämne med bara vattenbyten . Men allt växer på i rask takt och allt ser fint ut så jag är nöjd .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan dosera dem genom mer avancerade system eller metoder för bättre färgåtergivning som t.ex. zeovith men då kostar det mycket pengar och många flaskor är enskilda ämnen vilket medför att man får köpa in mycket för att hålla doseringarna flytande.

Jag har gjort det enkelt för mig.. alla de ämnen som jag listade plus ytterligare några doseras genom spårämnesflaskorna A, B, C och aminosyror från Grotech. När man har uppnått de färger som man tycker är bra för sina koraller (står inget om det på flaskorna utan man får läsa sig till vilka ämnen som finns i flaskorna samt vilka färger de påverkar) så doserar man bara underhåll.

När jag nu underhåller så doserar jag i snitt 4 kapsyler av varje flaska en gång/vecka i mitt percula 120 som är på 455 liter, det är 45 ml per dosering. En flaska är på 500 ml så det innebär att en flaska räcker i cirka 10-11 veckor och en hel uppsättning med 4 flaskor (en utav varje) kostar 500 kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte särskilt dyrt och betydligt billigare än stora vattenbyten en gång i veckan.

Men som sagt.. det är aldrig fel med vattenbyten och större tycker jag är att föredra framför små.

Men som i mitt fall där det inte finns tid längre för vattenbyten och jag har blivit av med mitt akvarierum till förmån för en lägenhet på 3 våningen och förråd i källaren så finns det ingen möjlighet att ta upp reservakvarium på 200 liter varje vecka för att fylla med osmosvatten och sen bland för byte.

Då är dosering av spårämnen mycket mycket bättre :)

Men återigen så tillägger jag att jag tror att systematiska vattenbyten förlänger livslängden på hela systemet. Man klarar sig säkert några år på detta sättet men ska man köra sitt akvarium under en längre period, säg 5 år eller mer, så hade jag planerat för att utföra vattenbyten. Kanske både vattenbyten och dosering. Lite beroende på möjligheterna att bunkra upp mycket vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte särskilt dyrt och betydligt billigare än stora vattenbyten en gång i veckan.

Men som sagt.. det är aldrig fel med vattenbyten och större tycker jag är att föredra framför små.

Men som i mitt fall där det inte finns tid längre för vattenbyten och jag har blivit av med mitt akvarierum till förmån för en lägenhet på 3 våningen och förråd i källaren så finns det ingen möjlighet att ta upp reservakvarium på 200 liter varje vecka för att fylla med osmosvatten och sen bland för byte.

Då är dosering av spårämnen mycket mycket bättre :)

Men återigen så tillägger jag att jag tror att systematiska vattenbyten förlänger livslängden på hela systemet. Man klarar sig säkert några år på detta sättet men ska man köra sitt akvarium under en längre period, säg 5 år eller mer, så hade jag planerat för att utföra vattenbyten. Kanske både vattenbyten och dosering. Lite beroende på möjligheterna att bunkra upp mycket vatten.

Det finns många sätt att att lyckas med sitt akvarium så som du skriver fungerar säkert jättebra och så som jag skriver,huvusaken är att man har tid och lust till det sättet som man tycker fungerar bra för en själv . det finns mycket att lära innom detta ämne . hur länge har du kört på att bara dosera ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt.. finns fler sätt att driva ett saltkar än vad det finns sjöar i Finland.

Just detta karet har varit i huset i ett år och nu har det fått flytta med till lägenheten och stått där i ett halvår. Under flytten och innan flytten bytte jag vatten veckovis.. efter flytten har jag inte kört något vattenbyte.

Så för att svara på din fråga 6 månader ungefär utan något vattenbyte alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...