Gå till innehåll

Mangrove


Laserbengan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har läst en del om en "ny" filtreringsmetod. Nämligen att odla mangrove i sumpen.

Den är effektiv mot nitrat och fosfat, trådalger och annat otrevligt som har med "övergödning"att göra.

Bara att klippa buskarna när de blir för stora och på så sätt exportera bort näringsämnen !!

Dessutom när man fått tillräckligt med mangrove lär skummaren bli överflödig..... Men det tar kanske lite tid?

Någon som vet var man får tag på plantor/skott?

Kanske värt ett försök?? Det funkar ju i naturen.

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mangrove i sumpen, men för att lyckas behöver dom bra/mycket ljus,bra bottenmaterialatt bilda rötter i och en del daglig omsorg. Annars växer dom inte tillräkligt fort för att fungera. Jag tror wrang lyckades hyffsat med sina? Jag har mina bara fritt i sumpen och dom växer nästan ingenting. I sötvatten funkar de, i jord funkar det ochunder MH växte dom så det knakade.Så fort jag placerade dom i sumpen avstannade tillväxten helt. (T8 över sumpen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok!

De amerikaner som pushat för mangrove där jag läst har väl varit liet väl entusiastiska!

Visst är den långsamma tillväxten i höga salthalter ett problem +att bladen måste sprayas dagligen med sötvatten mm.

I artickeln från reefkeeping.com föreslår man Chaetomorphaeller Gracilaria

Macroalger. Kanske dessa är värt ett försök ?Svåra att få tag på?De är finförgrenade och kan vara en bra yngelkammare för naturligt plankton,små räkor ,mm.

Det här med biologisk rening känns rätt. Men det ligger nog en hel del jobb med att forska fram något som fungerar långsiktigt.

Vad gäller till ex caulerpa och"miracle mud" känner jag mej misstänksam...

Men visst vore det skönt att ersätta skummare,nitratfilter,rowaphos,aktivtkol mm med något som växer

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skulle vilja köra enbart med mangrovefilter till ett akvariumsom ärnormalbelastat får du räkna med att det krävs stora mängder med mangrove plantor! Räkna med 150-250 plantor till ett 500 liters medans de är små om du ska kunna ersätta en skummare. Men det är inte säkert att det skulle fungera utan skummare ändå för man kan ibland behöv få ut avfall snabbt från akvariet och det klarar inte mangroven av!

Idag finns det inga bra leverantörer av mangrovefrön i Europa! Om man menar bra = vettigt pris! Köpa mangrove gör man bäst i august då de skördas annars så får man dålig kvalitet på dem! Mangroven som säljs i Europakommer i regel från USA!

Däremot fungera mangrove tillsammans med caulerpa bra i ett lätt belastat akvarium! För den som vill ha ett litet typ 100 liter med 1 eller 2 fiskar blir det mycket trevligt med 5-10 mangroveplantor i bakkant och caulerpa som man skördar! Det har jag haft och det fungerade utmärkt!smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...