Gå till innehåll

hur mår era ricordeor under ledlampan?


snickarn

Rekommenderade inlägg

Hej Markus,

Jag har både Ricordea florida och Yuma ihop med en Cree dioder, har en Pacific Sun Blackphyton XM 140, har funkat bra än så länge, däremot har jag inte fått min BTA att trivas, men vet inte om det beror på belysningen eller ej, tråkigt iallfall.. tänkte därför prova med t5 o se om det blir något skillnad på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inga R. florida men ett rätt så stort antal av olika Stillahavsvarianter av Ricordea. De har gått ca 10 månader under LED. Mina erfarenheter är inte knyrbara till att jag bytte till LED men de varierar en hel del hur de tillväxer och trivs. Det har de å andra sidan alltid gjort. En variant - ilsket grön som förr alltid varit svår hos mig har verkligen "blommat" upp, andra varianter har gått fram och tillbaka. Men jag tror att man måste vara väl medveten om att man kan öka ljusintensiteten rätt ordentligt vid övergång till LED, speciellt om man jobbar med linser. Detta kan i sin tur påverka hur dessa trivs.

Jag har fått min pH elektrod nu och nu skall jag försöka logga pH mot hur jag kör mitt ljus. Särskillt intressant är att se om det blå ljuset räcker till för en fotosynteshöjning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...