Gå till innehåll

mysko värden eller?


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

mina värden:

salt 1.023

kh 6.8

mg 1380

ca 450

kör med balling plus alla värden mg och ca håller sig stabila men mit kh vill sjunka snabbare (inte mycket men lite) så får slänga i lite karbonat varannan vecka utöver ballingen. tycker fårhållandet mellan mitt ca och kh inte stämmer riktigt allt är mätt med salifert. någon med tips hur man kan fixa till detta utan att rubba ballingen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu dosera jag 50 ml om dagen av alla 3 dunkar kan jag öka till 55 på kh dunken utan att "förstöra" balingen? där ar ju som sagt bara natriumbikarbonat i den dunken inget salt men lite FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex (Jod) men tror inte 5 ml ska påverka detta. eller mg ocg ca kan skjuta i höjden?

Öka tiden eller koncentrationen av bikarbonatdelen i Ballingen. Bara lite och kolla vad som händer.

MVH Lasse

Ändrat av akutmottagning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma fenomen som dig. KH vill hela tiden sjunka men Ca ligger där det ligger. KH ~7, Ca ~430-440. Om jag trycker upp KH till 8 - 8,5 så faller det ner till ~7 ganska omgående, medan Ca ligger kvar där det ligger. Jag skulle vilja se hur mitt kar fungerar med att KH på runt 7 och ett Ca på runt 400. Antagligen så skulle det inte bli någon skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma fenomen som dig. KH vill hela tiden sjunka men Ca ligger där det ligger. KH ~7, Ca ~430-440. Om jag trycker upp KH till 8 - 8,5 så faller det ner till ~7 ganska omgående, medan Ca ligger kvar där det ligger. Jag skulle vilja se hur mitt kar fungerar med att KH på runt 7 och ett Ca på runt 400. Antagligen så skulle det inte bli någon skillnad.

är lite irreterande faktiskt med ökade till 55ml om dagen nu får se om det håller sig uppe över 7 kan ju inte va så farligt att öka lite på kh dunken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två förklaringar här:

1. Det är lättare att mäta en KH-sänkning än en sänkning av kalcium/magnesium

KH-värdet rör helt enkelt på sig snabbare än kalcium/magnesium eftersom det finns mindre karbonater än det finns kalcium/magnesium i saltvatten. Det är därför lättare att följa bildandet av kalciumkarbonat genom att mäta KH än genom att mäta kalcium/magnesium.

2. Det finns andra KH-förbrukande processer i akvariet än bildning av kalciumkarbonat

Hela teorin bakom Balling/två-part är att karbonater och kalcium/magnesium förbrukas enbart genom bildning av kalksten - kalciumkarbonat. Men för att travestera vår statsminister - det är en utgångspunkt - men så behöver det inte vara i ett visst akvarium. T ex nitrifikationen är en försurande process och på samma sätt kommer avgång av ammoniak i skummaren av försura vattnet. Dvs en vanlig sak som matning av akvariet kan ha en försurande effekt. Det kommer att leda till att KH sjunker. Det finns andra processer i akvariet som istället höjer KH - t ex denitrifikation. Om akvariet i slutändan gradvis försuras eller alkaliniseras är nog svårt att förutsäga. Bättre är att mäta och sedan anpassa doseringarna efter behoven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så med andra ord kan jag öka kh tillförslen utan att bekymmra mig

Det finns två förklaringar här:

1. Det är lättare att mäta en KH-sänkning än en sänkning av kalcium/magnesium

KH-värdet rör helt enkelt på sig snabbare än kalcium/magnesium eftersom det finns mindre karbonater än det finns kalcium/magnesium i saltvatten. Det är därför lättare att följa bildandet av kalciumkarbonat genom att mäta KH än genom att mäta kalcium/magnesium.

2. Det finns andra KH-förbrukande processer i akvariet än bildning av kalciumkarbonat

Hela teorin bakom Balling/två-part är att karbonater och kalcium/magnesium förbrukas enbart genom bildning av kalksten - kalciumkarbonat. Men för att travestera vår statsminister - det är en utgångspunkt - men så behöver det inte vara i ett visst akvarium. T ex nitrifikationen är en försurande process och på samma sätt kommer avgång av ammoniak i skummaren av försura vattnet. Dvs en vanlig sak som matning av akvariet kan ha en försurande effekt. Det kommer att leda till att KH sjunker. Det finns andra processer i akvariet som istället höjer KH - t ex denitrifikation. Om akvariet i slutändan gradvis försuras eller alkaliniseras är nog svårt att förutsäga. Bättre är att mäta och sedan anpassa doseringarna efter behoven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Claes uttrycker det solklart, det är bara att strunta i "borde" - teori och praktik diffar lite ibland, kar är olika och förbrukningen varierar beroende på vilken fas burken befinner sig i.

Det fina med balling är att det är lätt att gasa eller bromsa beroende på om förbrukningen är i uppför eller nerförsbacke.

Sedan är det en fara i att stirra sig blind på mätresultat - tester diffar, vissa betydligt mer än andra och om karet nu intar ett "normalläge" med ett KH på 7, finns det väl ingen anledning att försöka tvinga det att ligga på 8-9.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, min tanke med att höja KH några snäpp var för att tvinga ner Ca och sedan dosera lika mycket ur varje dunk igen. Men Ca ville ju inte sjunka för det, vilket jag trodde skulle ske.

Det brukar ta en stund innan det händer något, men kan du inte bara sluta med kalcium i en vecka eller två, så bör du se du resultat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid fullständig kalkbildning så innebär ett dropp på 1 i kH att kalciumet minskar med ca 7,5 ppm. Det senaste ligger inom felmarginalen för mätningar av kalcium och man kan som Claes påpekar knappt mäta den ändringen av kalciumet med våra metoder. Öka du upp bikarbonatdoseringen så att du ettdera får ett högre KH eller ser en markant dropp av kalciumet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...