Gå till innehåll

540 helglas + 200 sump


soft_jonis

Rekommenderade inlägg

Japps, då är det bestält. 1500*600*600 Helglas.

Jag har ett 375 nu, och ett rsm 130d innan.

Lite info:

Armaturer: Maxspect Mazarra 3* mP (60w st) + controler. Kommer prova först om det räcker med tre armaturer, annars blir det en fjärde.

Skummare: Deltec mc 500 ( moddad)

Ats algi skimmer. 4*26 kompaktlysrör

deltec aktivt kol reaktor

Ozon: sander 100mg/h

Doserpumpar: Babyfish 3ch

Ghl profilux 4ch

streamer: 2st Vortech Mp40w

2st Seio Prop 1500

Cirk pump: Eheim 1262

ca150kg LS

Allt för nu. Alllt är bestät och betalt eller redan på platts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

två veckor kvar till lerverans av karet ( förhoppningsvis den 7/2)

Möbeln är klar, luckor är köpta och 4v.vu är satta. Mycket nöjd med möbelsnickeriet.

blir dock inte roligt att flytta över fisk, koraller & dyl med tanke på att jag ska ha samma teknik.

Funderar på att sätta upp ett 100l kar, fylla över vatten, sätta en doppvärmare och streamerpump, och flytta över det mesta dit, därefter flytta all teknik till nya karet, koppla i allt i lugn och ro, fylla på vatten och fixa scapen, sen flytta hem allt levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hur ska du fästa frigoliten? Du har tänkt på dess lyftkraft? Jag använde reefscape foam, ca 1,5 tub till 30kg ls och den flöt hur lätt som helst, behövdes ca 7kg till för att få den att sjunka! Tänkte bara så det där inte lyfter och river ner revet sen. Med vänlig hälsning, Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska du fästa frigoliten? Du har tänkt på dess lyftkraft? Jag använde reefscape foam, ca 1,5 tub till 30kg ls och den flöt hur lätt som helst, behövdes ca 7kg till för att få den att sjunka! Tänkte bara så det där inte lyfter och river ner revet sen. Med vänlig hälsning, Rickard

Det har jag tänkt på. Hela härligheten skall puttsas med bruk, plus att flaket är extremt komprimerat med värmepistol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men som jag skrev den mängd foam jag hade kanske är 1/3 av din frigolit, även om den är komprimerad så har den fruktansvärd lyftkraft, vad ska du putsa den med? Jag fick silikona fast min bakgrund för att den skulle sitta. Inte skoj om det lyfter och har ner en sten så du spräcker en ruta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men som jag skrev den mängd foam jag hade kanske är 1/3 av din frigolit, även om den är komprimerad så har den fruktansvärd lyftkraft, vad ska du putsa den med? Jag fick silikona fast min bakgrund för att den skulle sitta. Inte skoj om det lyfter och har ner en sten så du spräcker en ruta.

Kommer fästa med silikon. Putsa med "koralbruk". Bruk som inte inehåller skadliga ämnen för revet. (vet ej om det är vanligt putsbruk)

Jag kommer köra systemet nån vecka utan sten för att "tvätta ur" bakgrunden från skit. Den är desutom delad i tre delar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...