Gå till innehåll

Lågt Mg Ca


Stensson

Rekommenderade inlägg

Hej!

Hoppas någon kan ge ett svar på detta.

Har väldigt låga värden på Magnesium och Calcium.

Doserar med Tropic Marin Bio-Calcium Liquid refil 3x5 liter, men jag antar att förbrukningen stigit och jag har missat detta.

Kh 13,4 ( självförvållat)

Mg 1050

Ca 360

post-5662-14468923989026_thumb.jpg

Kh kommer ju att sjunka varje dag, Ca stiger med Mg ?

Än så länge händer inget med värdena CA,Mg men har läst mig till att den går långsamt i början.

Har Tropic Marine Bio Magnesium , funkar detta till att återställa värdena?

Förresten i Aquacalc vad menas med MgCI2 x6 H2O ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du kan stoppa tillsatsen helt från "dunkarna" tills du ha bra ballans igen , höj Mg till åtminstone 1300-1350 över 7-9 dagar o har du möjlighet att höja Ca så gå långsamt även där..

Känslan är att du har en skev förbrukning på kemin,(eller att den blivit skev) blir absolut inte bättre av att du bara kör vidare från TM ballingen. Utan försök få till bra värden , sen kan du dra igång TM ballingen igen.. Börja med att höja Mg.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MgCI2 x6 H2O
Detta sätt att skriva formler anger hur mycket vatten som binds i kristallen - sk kristallvatten. MgCl 6H2O anger att varje kristall MgCl också innehåller 6 molekyler vatten. Skall ma räkna på det så har det stor betydelse att veta att kristallen innehåller vatten och hur mycket. Av uppvägt 10 gram MgCl 6H2O så utgör Mg 14,528 %, det vill säga 1,4528 gram, Cl ca 20,9205 %, dvs 2,09205 gram och vattnet utgör resterande 64,557 % dvs 6,4557 gram. 10 gram MgCl 6H2O höjer då upp 100 liter vatten med ca 15 ppm.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp håller med Övriga. 25 gr MgCl morgon och kväll efter fem dagar kan du följa efter med med 10 gr Cacl morgon o kväll.

Det kommer att ta lite tid att komma till 1300 i Mg men att skynda långsamt är ju ett mantra att följa:)

Kh kommer desutom att sjunka så sakteliga för att Cl-tillsatsen kommer att fälla ut lite Calciumkarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, är faktiskt det enda som stämmer :)

ligger på 1.025

Har dessutom fått grön cyano och lite gröna trådalger i karet.

Antar att detta har att göra med låga värden i karet?

Vågar man köra vodkametoden eller är det dumt då värdena i övrigt är crap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En höjning på mg har det blivit borde nå korrekt värde där i morgon, men ca vägrar röra på sig.

post-5662-1446892402377_thumb.jpg

post-5662-14468924023921_thumb.jpg

Calcium skall höjas i nästa steg, men det har ju inte rört på sig hitintills, finns det annat som kan påverka höjningen

Går det någonstans att översätta hur mycket calcium"klorid" ? det är i Tropic Marin Bio Calcium Liquid Refill / dl

Tidigare har 2 dl inte gjort något för värdena, men det kanske kan ha berott på övriga usla värden.

Testerna jag har använt nu är nyinköpt Red Sea Reef Foundation Pro Ca/Alk/Mg Multi Test Kit ( demo på mg test

)

Har samkört dem idag mot salifert´s tester

KH -Red Sea 10,6

MG-Red Sea 1280

CA-red Sea 330

KH-Salifert 12,5

MG-Salifert 1200

CA-Salifert 330

Tar gärna tips o råd om hur jag återställer balansen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En höjning på mg har det blivit borde nå korrekt värde där i morgon, men ca vägrar röra på sig.

Calcium skall höjas i nästa steg, men det har ju inte rört på sig hitintills, finns det annat som kan påverka höjningen

Går det någonstans att översätta hur mycket calcium"klorid" ? det är i Tropic Marin Bio Calcium Liquid Refill / dl

Tidigare har 2 dl inte gjort något för värdena, men det kanske kan ha berott på övriga usla värden.

Tar gärna tips o råd om hur jag återställer balansen.

Enligt Tropic Marins produktbeskrivning så innehåller 1 liter av kalciumlösningen 20 g kalcium. Så en dl innehåller därmed 2 g kalcium. Doserar du 1 dl av lösningen till dina 250 liter akvarievatten så höjs kalciumhalten med 2000 mg / 250 l = 8 mg/l. Det är verkligen på gränsen vad jag klarar av att mäta med mitt kalciumkit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I stället för att höja Ca från 330 till kanske 400 - 430 med denna vätska så skulle jag valt 2-3 rejäla vattenbyten de närmaste 7 - 10 dagarna med kvalitetssalt. Då får du samtidigt ner KH och jämnar ut det mesta. Det blir också billigare skulle jag tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäter du salthalten med en refraktometer? Är det så att Tropic Marin Bio Calcium Liquid höjer både Ca och KH?

Mäter med en refraktometer, har kalibrerat den både i osmos vatten och saltlösning 1.026

Bio Calcium Liquid höjer CA och stabiliserar Ph enligt beskrivningen.

Doserar normalt Natrium bikarbonat dagligen , dock inte nu sedan den 27/12 då värdena e off. Men tappar annars 1 enhet dagligen.

Claes

Skall räkna på vilken total volym jag har inkl sten o sump. Men jösses vad massor man måste dosera dagligen för att komma ifatt.

9,2 gram = 4,6 dl dagligen av vardera tre vätskor dvs 1,4liter tot. Och detta i 7 dagar.

3,2l TM vätska / dunk . Jag har iof tillräckligt hemma.

Kostnad för att höja (250 kr / 5 liter bio calcium) blir då 160 kr om man räknar akvariet som 250 liter

Saltet kostar 28 kr kg TM Pro Reef, så sett till kostnaden så kanske vb blir dyrare?

Skall absolut testa att byta 75 liter idag och se vad värdena blir. Har micromussa o acan som visar skelett så tror inte jag kan vänta dröja med att göra något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, med preparat på flaska kan det bli dyrt. Men egentligen så behöver det inte bli dyrt att justera in kalcium och magnesium. Det räcker med två billiga salt (om de köps på rätt ställe och i rätt förpackning), kalciumklorid och magnesiumklorid. Men visst är det enklare med ett salt med rätt värden från början - jag har peppar peppar haft tur med Tropic Marin Pro Reef så här långt.

Tyvärr krävs det ganska rejäla vattenbyten för att justera halterna genom vattenbyte. Byter du t ex hälften av akvarievattnet så blir ju kalcium- och magnesiumhalterna ett genomsnitt av halterna i det gamla akvarievattnet och det nyblandade vattnet. Om då det nyblandade akvarievattnet håller de halter du önskar så hamnar du per definition under dessa halter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter vb på 75 liter så steg värdet på Ca till 375. Var faktiskt mer än jag trodde.

Det låter helt rätt! Om vi antar att du har en vattenvolym kring 250 liter i systemet så har du ju gjort ett 30% vattenbyte. I och med att Tropic Marin Pro Reef har en kalciumhalt nära 480 mg/l (jag mäter däromkring när jag blandat 35 PSU med mitt kranvatten som har en kalciumhalt på låga 3 mg/l) så stämmer faktiskt matematiken på pricken:

330 mg/l X 70% + 480 mg/l * 30% = 375 mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...