pegekin Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Någon som vet vilka koraller man ska börja med i ett nytt akvarium och hur mycket kan de tänkas kosta? Hur långt kommer man med typ 5000 kr. ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Börjar du med nybörjarvänliga koraller så kan du komma långt, speciellt om du tar fraggar och inte fullstora kolonier.Sen vad du skall ha för koraller beror väldigt mycket på din ambitionsnivå, mjukisar om du vill ha det enkelt och fokusera på fisk, LPS om du vill kunna ha lite mer färger och mönster.SPS kan man börja med, men det är nog mer tacksamt o vänta med dom(flesta) ett år tills man börjat få lite mer stabilitet i karet.LPS kan vara riktigt billiga eller extremt dyra, har av båda dera och dom har alla sin charm...//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pegekin Postat 27 december 2011 Författare Dela Postat 27 december 2011 Vad är lps/sps ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 LPS= "long polyp stony coral"SPS= "short polyp stony coral" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lionfish Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 LPS= "long polyp stony coral"SPS= "short polyp stony coral"Tänkte det var:LPS= "large polyp stony coral"SPS= "small polyp stony coral" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pegekin Postat 27 december 2011 Författare Dela Postat 27 december 2011 Ok. Tack. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Tänkte det var:LPS= "large polyp stony coral"SPS= "small polyp stony coral"det är nog mer rätt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 några nybörjar koraller tycker jag är diverse skivanemoner (discosomia), knappar (zooanthus), de flesta mjukkoraller som t.ex xenia, sarcophyton, lobophyton, osv.när ditt kar kommit igång lite kan du köpa någon LPS som t.ex Euphyllia divisa/paradivisa eller E.ancora, Trachyphyllia och Favia/Favites är också ganska enkla om man ger dom det dom vill ha, dvs mellanmycket ljus och mellanmycket till lite svagare vattenströmmströmm. Caulastrea Curvata är också ganska enkel.SPS är jag inte så bra på men av dom få jag har så är dom olika Montiporia arterna enkla tycker jag. dom växer hyffsat under mitt (för sps) dåliga ljus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Det som jag råder dig till är att du har koll på dina vatten värden från dag 1. Att tillsätta en kol källa eller anv bio pellets för att inte låta nitrat och phosfat göra ditt akvarie till en algbomb är mitt råd , om du inte anv något av det jag nämnde så är iaf en bra phosfat absorber väl investerade pengar. När du startar ditt kar så har du perfekta vatten värden och tillsätter man bakterier och har koll på alla värden så som hårdhet (KH) Calsium (Ca) och magnesium (mg) så skulle du rent av stoppa i fullt av acropora med en gång. Jag rekomenderar inte detta ock om man inte är väl insatt i mätning , förbrukning av olika ämnen osv. Köper du fraggar (mindre koraller i ca 3-5cm storlek) så kostar de ca 200kr/st och då får man rätt mkt för 5000kr.Jag rekomenderar dig dock att du köper bra absorbers , bakterie starters bra levande sten och bra salt så har du en bra grund för ett fungerande akvarie. /Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 ett tips är att leta koraller här på SG i bland annonserna. då kan man göra bra fynd Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Något man även skall ha i beräkningen av vilka koraller man kan ha är hur mkt cirkulation man har. Mångasps vill inte ha stillastående vatten utan det skall vara ett konstant växlande flöde genom korallen som håller den väl syresatt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pegekin Postat 27 december 2011 Författare Dela Postat 27 december 2011 Tack för dina svar! Vad är bakterie-starters? När skall jag börja mäta alla olika sorters värden? Har haft igång det nu i 10 dgr. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Finns bakterie stammar från tex BioDigest , Korallen zusht mm .http://shop.biotedmarin.se/bakterier/247 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 28 december 2011 Dela Postat 28 december 2011 Hej! Ett tips är att titta på den här artikeln.. Mycket bra om man är grön på salt. Jag hade mycket nytta av den när jag startade upp! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?14496-Ny-artikel-Saltvattenskemi-f%F6r-nyb%F6rjare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
engwall.mathias Postat 2 juni 2012 Dela Postat 2 juni 2012 Förlåt pegekin men lånar din tråd lite Hur länge lever anemoner och koraller? hur ser man om dom är döda?/Mathias Örebro Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 24 juni 2012 Dela Postat 24 juni 2012 kan tipsa dig att köra mycket euphyllia i början. för om du får en fosfat spik så brukar de klara sig mycket bra. för det är tråkigt om du har en jätte dyr korall och den dör=/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.