Gå till innehåll

koraller


pegekin

Rekommenderade inlägg

Börjar du med nybörjarvänliga koraller så kan du komma långt, speciellt om du tar fraggar och inte fullstora kolonier.

Sen vad du skall ha för koraller beror väldigt mycket på din ambitionsnivå, mjukisar om du vill ha det enkelt och fokusera på fisk, LPS om du vill kunna ha lite mer färger och mönster.

SPS kan man börja med, men det är nog mer tacksamt o vänta med dom(flesta) ett år tills man börjat få lite mer stabilitet i karet.

LPS kan vara riktigt billiga eller extremt dyra, har av båda dera och dom har alla sin charm...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

några nybörjar koraller tycker jag är diverse skivanemoner (discosomia), knappar (zooanthus), de flesta mjukkoraller som t.ex xenia, sarcophyton, lobophyton, osv.

när ditt kar kommit igång lite kan du köpa någon LPS som t.ex Euphyllia divisa/paradivisa eller E.ancora, Trachyphyllia och Favia/Favites är också ganska enkla om man ger dom det dom vill ha, dvs mellanmycket ljus och mellanmycket till lite svagare vattenströmmströmm. Caulastrea Curvata är också ganska enkel.

SPS är jag inte så bra på men av dom få jag har så är dom olika Montiporia arterna enkla tycker jag. dom växer hyffsat under mitt (för sps) dåliga ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag råder dig till är att du har koll på dina vatten värden från dag 1. Att tillsätta en kol källa eller anv bio pellets för att inte låta nitrat och phosfat göra ditt akvarie till en algbomb är mitt råd , om du inte anv något av det jag nämnde så är iaf en bra phosfat absorber väl investerade pengar. När du startar ditt kar så har du perfekta vatten värden och tillsätter man bakterier och har koll på alla värden så som hårdhet (KH) Calsium (Ca) och magnesium (mg) så skulle du rent av stoppa i fullt av acropora med en gång. Jag rekomenderar inte detta ock om man inte är väl insatt i mätning , förbrukning av olika ämnen osv.

Köper du fraggar (mindre koraller i ca 3-5cm storlek) så kostar de ca 200kr/st och då får man rätt mkt för 5000kr.

Jag rekomenderar dig dock att du köper bra absorbers , bakterie starters bra levande sten och bra salt så har du en bra grund för ett fungerande akvarie.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...