Gå till innehåll

Backventil till DIY projekt


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjenare,

Håller på med de sista detaljerna på mitt auto zeovit projekt men har lite svårt att hitta butik i sverige som säljer backventiler i 15-25mm storlekar någon som har några tips eller får man köra på Ebay / Fishstreet för att få en i plast?

Tusen tack :)

Alternativt, har något ett bra förslag på hur man kan stoppa vattnet från att rinna igenom pump B när den är avstängd om man tittar på följande

Problemet jag har är att pump B och pump C kommer bara vara på 2x1minuter per dag och när de är avstängda kommer pump A att ta den lättaste vägen och inte gå via filtret som den skall. Därför behöver majoriteten av vattenet gå uppåt.

En ide var att pump B och C skulle ta sitt vatten från reaktorn och ha en sk. sluten loop. Men då skummarpumpen jag skall använda inte har någon kontakt för att koppla på PVC på inputten samt att det blir väldigt mycket rör hit och dit så vill jag helst undvika den lösningen.

post-5317-14468923997879_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , har du nån kasserad kulventil i bra ha lådan ? om du tar isär en sån och tar ur kulan och tappen för handtaget , sen leder du in vattnet där handtaget ( tappen ) satt och lägger en mindre glaskula i kranen med nån form av stopp uppåt så den inte tätar vid tryck , då har du en backventil med sidoanslutning , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , har du nån kasserad kulventil i bra ha lådan ? om du tar isär en sån och tar ur kulan och tappen för handtaget , sen leder du in vattnet där handtaget ( tappen ) satt och lägger en mindre glaskula i kranen med nån form av stopp uppåt så den inte tätar vid tryck , då har du en backventil med sidoanslutning , mvh stefan

Hmmm skulle kunna vara en lösning, får titta när jag kommer hem om jag har en liten kulventil, vill helst undvika en större workaround då jag kommer behöva ta in och ut denna lösningen ur relativt tight area var 6te vecka för att byta zeovit.

Hallå! Om du sätter pump B och C ovanför vattenytan och sen drar en sugslang ner i vattnet som dom suger i.. Då borde pump A pummpa åt rätt håll. Men det bygger på att pump B och C är lufttäta.. Det kan funka...

Tyvärr är de inte luftäta pumpar, samt att insuget inte har någon anslutning på skummarpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...