Gå till innehåll

acroporor, hysterix mm växer och "dör" längst ner.


rickard598

Rekommenderade inlägg

Har inte tänkt på det så mycket, men har någon acropora som växer väldigt tätt, och när man tittar på dom längst ner så är det "dött" inget som sprider sig vidare utan mera som att korallen inte får ljus där och bara växer uppåt, samma sak har jag märkt med hysterixer när det blir stora kollonier, även en seriatopora. Vad är det som gör att det blir såhär? är inte så jättesnyggt när korallerna är jättefina längst upp men tråkiga längre ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha, kan ha varit för dålig cirk i det gamla karet då, men det skumma är att acroporan är någon sorts "table" coral men växer lixom väldigt tätt uppåt? 'nu är det definitivt bättre cirkulation då sanden inte ligger kvar där man vill, tips på hur man ska göra åt de? måste nästan du med ha problem med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hysterix och Seriotopora tenderar att göra så om dom växer så tätt att basen skuggas, dom offrar helt enkelt den delen som inte gangnar kolonin.

Acroporor brukar dock inte vara lika snabba på att göra detta under bra förhållanden, så flöde är nåt jag med skulle titta på.

Man skall dock vara försiktig med att generalisera så jag skulle även kolla efter eventuella spår av AEFW på acron bara för att vara säker.

Annars brukar svajigt eller för lågt kh orsaka sånahär symptom, i ULNS system så får man samma symptom om kh börjar vandra en bit över 8.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för belysning då? Kan det inte vara så enkelt som du skriver... att de nedre delarna får för lite ljus. Om man kör med MH eller LED med skarpa linser blir det ju skarpa skuggor. En bredare belysning såsom T5 eller LED med bredare linser brukar inte ge riktigt samma problembild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acropora Eating FlatWorms, plattmaskar som äter endast och enbart acropora(normalt kan du inte se dom med bara ögonen i karet, du kan eventuellt se ägg och bitmärken).

Ultra Low Nutrient System, Zeo/kolkälla etc som driver värdena riktigt lågt ner.

//NiXoN

Edit; Dykarens fina bild visar ägg av dessa maskar, finns säkert några vuxna med på bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 6*54w T5, får ju utgå från förra karet då det var 300l så där var belysningen väldigt stark vad jag tyckte, men kan ju vara det iallafall, kanske bara är så att när korallerna blir så stora så får man fragga ner dom lite? men det är ju tråkigt.

Vad har du för belysning då? Kan det inte vara så enkelt som du skriver... att de nedre delarna får för lite ljus. Om man kör med MH eller LED med skarpa linser blir det ju skarpa skuggor. En bredare belysning såsom T5 eller LED med bredare linser brukar inte ge riktigt samma problembild.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kunna göra en elak parallell med kroglivet på semestern men jag tror våra kära moderatorer skulle ha åsikter, även om det är en väldigt bra jämförelse...

Kan själv berätta om en fragg jag köpt av en person som garanterade att han inte hade mask, och hans koraller var faktiskt i fin form.

Började med att inspektera fraggen noga, (en 4cm hög blå millepora) såg absolut ingenting suspekt som bitmärken eller ägg eller maskar för den delen.

Jag följde dock upp detta med ett dopp i Coral Cure(korallernas motsvarighet till cellgifter), efter ca 10 minuter så såg jag en minimal skugga på bottnen bredvid korallen.

Efter 15 minuter skakar jag om korallen, det regnar mask i varierande storlek och jag slutar försöka räkna dom efter ca 20st.

Det verkar finnas ett par olika typer av AEFW, den ena är den agressivare varianten som verkligen förstör korallen den andra verkar inte ta livet av korallen lika effektivt men den lever av korallen och hämmar/belastar den därmed.

Jag tror det är förklaringen till dom olika erfarenheterna som finns på flera större forum.

Husomhelst så tycker jag att man minst bör doppa korallerna om man inte har möjlighet till någon form av karantän, för att bli av med dessa maskar när dom väl kommit in är antingen dyrt eller jobbigt.

Men som sagt så är det mest sannolikt att du har för lite ljus vid basen....

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, för detta hände ju först när dom blivit större, och inte angripit någon annan acropora, så det kan nog vara ljuset? Hur klarar sig korallerna när man doppar dom i coral cure? ingen fara att man skadar dom? Ska definitivt börja göra detta, då det rör sig om lite pengar i karet.

tack för bra svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag skulle nog misstänka ljus eller andra parametrar först...

När bytte du lysrör senast? Tycker ditt ljus borde räcka hyfsat bra om rör o ramp är ok...

Vill du doppa så prova gärna nån av dom andra märkena ute på marknaden, CC verkar vara jod och det är inte snällt mot korallen(därav jämförelsen med cellgifter).

Senast har jag dok kört med ett dopp från Fauna Marine, det doftar precis som Suma bac som är ett antibakteriellt industritvättmedel och det skulle inte förvåna mig om det är nåt liknande i flaskan.

Jag föredrar överlag dock att offra en eller två fraggar/kolonier istället för att riskera o få in eländet i mina system(obs! äggena är immuna mot behandling, vissa kapar därav bort basen).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...