Gå till innehåll

Kn0tans udda 162litare


Kn0tan

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Har sedan länge gått o grunnat på en liten saltbalja och kände att nu var det dax att äntligen komma till skott.

Det blir ett litet udda projekt var det tänkt nämligen en Mantis balja med måtten 60x60x45 i akryl... då mest för att kunna sova gott om natten =).

Akrylplattorna är beställda och på ingående så nu sitter jag mest och läser in så mycket om saltbaljor jag bara kan innan det är dags att montera ihop plattorna och påbörja projektets andra steg.

Men en liten fråga angående ljuset... vilket är att föredra till en 45cm djup akrylburk, mina tankar har väll mest lutat åt Led hållet i och med att det inte producerar lika mycket värme som dom andra alternativen samt att det är väll lättare att få rätt ljus till ett grunt akvarium eller ?

Mvh / Tony =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tony och varmt välkommen till Saltvattensguiden! :W:

Akryl är spännande, tänk på att det repas lättare än glas bara så du väljer rätt tillbehör till karet vad gäller algskrapa och annat som ska upp mot "glaset".

Mantis är spännande, men jag har inte hört om någon (ännu) som slagit sönder e glasruta. :)

Angående ljuset då, LED är bra på många sätt och mest en engångskostnad i uppstartsfasen, sen rullar det ju på i några år utan att behöva nya ljuskällor. Du har en lägre värmeutveckling samt allt ljus neråt där du vill ha det.

Mantis som sådan kräver inte mycket ljus, tvärtom kan lite mindre ljus få den att synas mer om jag förstått det rätt, då den annars gärna gömmer sig på dagen.

Men ett kit på 16st 3W'are, 4x4 rader, med runt 60-graders linser tror jag hade blivit en bra lösning åt ditt kar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset Laggeman, det ska jag absolut ta med mig på detta projekt.

stigigemla

Jag hade min mantis ett tag i ett 25 liters kar av fyra mm glas. Den var då ungefär 7 cm och kunde smälla så att det kändes genom glaset. Men karet höll.

Nu har den ett 100 liters kar där ingen retar den.

Finns två bra skäl varför jag ska köra med akryl.

Första är att jag är fruktansvärt sugen på bygga en egen burk, då givetvis i plast då jag jobbar med att svetsa plast fast då i PE & PP plast (fjärrvärme). kan tillägga att jag är lite för feg för att sätta ihop ett glasakvarium på eget bevåg =) .

Andra skälet blir nog att ifall jag kommer över en mantis av model xxl så har jag ett kar som pallar med diverse boxningsronder utan att jag ska behöva sitt med en hink nedanför utifall att ;) .

Har insett att en Mantis räka blir ett alldeles perfekt husdjur jämte med familjens feta Fahaka som går i stort sett på samma mat som en Mantis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det blir ju som vanligt, sällan som man tänkt sig... men nära nog ändå ;) .

En försäljare från Akriform ringde mig angående min order som jag hade på ingående och ville verkligen få mig på andra tankar när det kom till att använda akryl som saltbalja.

Han påstod att några kunder som gjort egna akryl akvarium har haft problem med släppta fogar o det vill jag ju verkligen inte ha 2år efter man byggt ihop det så jag tänkte om lite efter det samtalet, så lite heder åt försäljaren.

Så nu har jag beställt en glasbalja med måtten 60x60x45, bottenplatta 10mm sidor på 8mm och förhoppningsvis ska det räcka mer än väl... samt för att vara på den lite mer säkrare sidan så kommer jag nog att stoppa ner en 8mm tjock Pehd plastskiva att ha som skydd mot bottenglaset ifall att =) .

Har även köpt in en osmos av en hygglig typ forumet så till veckan ska vattenproduktionen vara i full gång så att jag har vattnet redo... har även planer på att införskaffa ett 5w ozonfilter då jag antar att snäckor är nästan bara att glömma i detta kar.

Akvariebänken var lite svårare att hitta något lämpligt att bygga på från blocket så jag får nog börja skrida till verket och sätta ihop något eget.

Då är det bara frågan om vilket matrial som känns bäst... har både tillgång till metall och trä via jobbet men väger fortfarande för och nackdelar med dem båda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...