Gå till innehåll

Hur skall jag köra ozon


PärS

Rekommenderade inlägg

Hej

I samband med att jag satte in ny fisk för några veckor sedan fick jag prick på mina känsligaste kirurger igen.

(Jag hade inte slarvat med karantänen, de hade gått där i fem veckor.)

I vilket fall som helst, så köpte jag en Sander 100mg (till ca. 750 liter vatten) och puttrade igång den på låg nivå, kanske 20mg/timme för mindre än en vecka sedan.

(Jag kör UV också)

Jag har från början ett väldigt näringsfattigt system med klart vatten.

Vad som hände var att skummaren slutade skumma helt. När jag sedan idag stängde av den satte skumningen igång direkt.

Är detta normalt?

Jag trodde skummaren skulle fungera bättre med ozon.

Är det kanske bättre att köra lite hårdare, fast bara några timmar på natten?

Några ideer?

MVH

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett någon förbättring på "prickstatusen" på dina fiskar. Ozonet oxiderar allt i sin väg och kan därför i vissa system ta bort det som normalt skummas bort innan det kommer till skummaren. Om du skall köra hårdare måste du avgör efter du får effekt på pricken eller inte. Har du effekt nu - kör som du gör - har du ingen effekt öka försiktigt och använd näsan för ozondoft. Det är ingen fara att det inte skummar - bara ett tecken på att det kanske inte finns något att skumma bort...

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det är högst normalt att skumningen blir påtagligt sämre vid ozondosering - precis som Lasse skriver så oxideras en del av de ämnen som bildar skum. Jag kör lite ozon i min skummare för att få vattnet fritt från gulämnen (kör aldrig aktivt kol) men jag kör några få mg/h och endast några få timmar per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.Angående pricken så har den nästan försvunnit helt. Ozonet kör jag nu bara mellan 23 och 9, och då så lågt det går. Resultatet blir då att det skummar på dagen då ozonet är avstängt. Bör man mäta redox när man kör på detta viset, eller finns det ingen risk att jag doserar för mycket. Jag känner för övrigt ingen lukt. En trevlig bieffekt var att skummarkoppen luktade betydligt mindre vid rengöringen.Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redoxmätning ger en viss säkerhet för styrning när inte näsan är med :) Dock med det lilla som du kör så tror jag inte det är nödvändigt. Har det tagit pricken så fortsätt så ett tag - ser du ökning av pricken så skulle jag börja med att köra samma mängd dygnet runt. Du får renare i karet vilket innebär att det finns mer "kraft" i ozonet även vid bibehållen mängd. ser du ingen ändring - så höj dosen också.

MVh lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...