hbmannen Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 fick hem nya biltema katalogen idag, började bläddra bland båttillbehören å fick se länspumpar.. hmm hmm ja kanske...dom har en länspump som tål saltvatten å pumpar 6000L/h pumphöj 4,5 m,, å drivs på 12v.. billigt.. pumpen kostar 398:-..ska köpa en å koppla på timer. bra som cirk bakom stenarna. köra en kvart om dan å blåsa ut skiten återkommer me info ifall det funkar. å om den låter som fan så får den väl gå på dan när man jobbar .va tror ni. dumt eller inte?? Citera
Atrox Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Frågan är om saltvattnet eller snarare invånarna i ditt kar tål pumpen. Citera
hbmannen Postat 25 februari 2005 Författare Postat 25 februari 2005 hur menar du.. min stream pumpar ju 12000l Citera
Atrox Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Jag menar med plasten i pumpen metall om det kan va giftigt på nåt sett Citera
Mattias Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Tål den salvatten är det nog ingen metall i den. Citera
hbmannen Postat 25 februari 2005 Författare Postat 25 februari 2005 precis va ja menar.. den e ju till för saltvatten Citera
Linnex Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Mja.. inga garantieratt det är metall eller ej i den.Det används mycket rostfritt till saltvatten. När det gäller saltvatten ärsyrafast 2343, 2348, A4 eller jämförbar legering ok att använda ur korosionssynpunkt. Skall värme och klor in i bilden som tex pooler/badhusså görs det i duplex eller titan kvalité. Det klarar inte syrafast.Vi tillverkar bla kåpor till elmotorer som som skall till oljeplattformar på nordsjön (mindre varianter på si så där 3-5 m höga.) De görs i syrafast 2343.Sedan när det gäller plasten.... stor skillnad på ev mindre lämplig plast i ett akvarium eller helt hav.Tex marinsilicon innehåller antimögel om jag inte minns fel.... Inget man har i akvariumen men det är ok att använda på båtar... färg är ett annat exempel. Citera
Perk Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Kanske är något att ha som reservpump när strömmen går? Citera
hbmannen Postat 25 februari 2005 Författare Postat 25 februari 2005 ja ska kolla upp innehållet i pumparna imorrn.. skriver mer om de imorrn.. Citera
Mattias Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Låter bra, coolt om man kunde minska på 220v pumpar till akvariet. Jag tror att mindre mängd starkström bara är bra. Citera
Mattias Postat 26 februari 2005 Postat 26 februari 2005 Tänkte på en sak... den håller nog inte att köra permanent som jag tänkt mig Citera
aengus Postat 26 februari 2005 Postat 26 februari 2005 har jobbat inom båttillbehörsbranschen i många år och jag kan säga att den inte tål och hållas i ett saltkar, de länspumparna är tillverkade efter våra vattendrag i östersjön, plasten är alldeles för mjuk den kommer att vittra sönder, och detta med rostfritt kan man ta med en nypa salt , vi fick in många som hade börjat rosta och de skulle va rostfria. lägg till några hundra och köp en pump som du kan lita på det lönar sej i längden. Citera
Linnex Postat 26 februari 2005 Postat 26 februari 2005 har jobbat inom båttillbehörsbranschen i många år och jag kan säga att den inte tål och hållas i ett saltkar, de länspumparna är tillverkade efter våra vattendrag i östersjön, plasten är alldeles för mjuk den kommer att vittra sönder, och detta med rostfritt kan man ta med en nypa salt , vi fick in många som hade börjat rosta och de skulle va rostfria. lägg till några hundra och köp en pump som du kan lita på det lönar sej i längden. Var det rostfritt eller syrafast. Vanligt rostfritt 2333 är inte lämplig i saltvatten. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.