Gå till innehåll

Aquario 1:a DIY Nano kar.


Aquario

Rekommenderade inlägg

Här är min version på en DIY Bio-Pellets reaktor. Med den här kan jag reglera flödet i cylindern och reglera separat hur mycket som ska lämna reaktorn och i akvariet. Det var roligt att hitta egna lösningar för att få delarna att passa i hopa med varandra och en hel del - "Think out side the box", vilket är mitt mellan namn:nöjd:. Det var inte det lättaste kan jag säga när man inte har rätt verktyg. Det gick åt en del rör, mycket provande och noga utvalda ord. Men min trogna Dremel och varmluft pistol har varit till stor hjälp. Jag har planer på att bygga en ny och bättre. Det är ca 2dl pellet i.

post-6393-14468924795878_thumb.jpg

Första riktiga test körningen.

Ändrat av Aquario
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej slang klämmorna är rostfria. Men jag tror inte det håller. Det finns ju olika klassningar på rostfritt. Jag vet inte vilken klassning detta är men med tanke på hur mycket salt som finns i karet så lär det nog rosta i alla fall med tiden. Jag ska skaffa slang klämmor i plast. (obs Denna ska inte stå i vatten så då håller det nog lite längre)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Du kan inte limma de två olika plasterna tillsammans. Den vita går inte att limma med något lim. Det är en för fet plast. Kulventilen är PVC och det går att limma med tangit - skaffa rör av PVC eller ABS så funkar det med Tangit om det inte är höga tryck. Plast skall inte limmas med akvariesilikon om du inte vill bada!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det funka att limma de två plasterna tillsammans med en lim-pistol eller är det vita röret för fet för det limmet också?

Det vita röret ska jag ha från min överrinning ner till sumpen-mycket lite tryck.

Tack på för hand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det funka att limma de två plasterna tillsammans med en lim-pistol eller är det vita röret för fet för det limmet också?

Det vita röret ska jag ha från min överrinning ner till sumpen-mycket lite tryck.

Tack på för hand!

Köp riktigt rör....... Kostar inte många kr

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte limma de två olika plasterna tillsammans. Den vita går inte att limma med något lim. Det är en för fet plast. Kulventilen är PVC och det går att limma med tangit - skaffa rör av PVC eller ABS så funkar det med Tangit om det inte är höga tryck. Plast skall inte limmas med akvariesilikon om du inte vill bada!

MVH Lasse

Kan lägga till följande: Plast skall inte limmas med akvariesilikon eller smältlim om du inte vill bada!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Ny till kommet i karet: En sixline, Eupyllia och Röd bubbeltip anenmon. post-6393-14468926880972_thumb.jpg

Sixline fisken har gjort ett bra jobb med att äta upp alla mini räkor som tog över karet för mig. Nu håller jag på att föda upp nya för att den inte ska svälta :snurrig:. Men den äter fling-foder i alla fall.

Längtar tills clownerna flyttar in i Bubbeltipen. Gör de det av sig själv eller måste jag hjälpa dem på vägen?

Någon som vet hur man blir av med en innfesttion(?) av "bristle stars"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...