Gå till innehåll

Led stänkskydd


Lunka

Rekommenderade inlägg

En sak till bara. Tänkte spänna fast linserna med stänkskyddet, för jag har inte hittat vilket lim man skall använda till dom, är det ngt ni vet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du kan använda samma lim som man limmar chipen mot kylflänsen. Ett tvåkomp lim som du hittar hos rapidled tex.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte kittet med 24led 50/50 vita/blå går det att köpa säg 6 blåa till och koppla på det befintliga?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Om du köpte samma 24 kit som jag så du fick

LPC-35-700 Drivern till dom blåa så kan den dra upp till 14 blå alltså 2 mer än det som ingår ...

Den till dom vita LPC-60-1050

Kan också dra 14.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plexi (eller akryl) tar inte bort några våglängder - till skillnad från glas

MVH Lasse

Nu narras du lite Lasse, men bara lite, det tar bort en del ljus genom reflektion i ytorna, även om denna är mindre än glas, och visst absorberar akryl ljus, men mindre än billigt glas i det synliga spektrat... Båda dessa delar gör att akryl upp till 6mm har en transmission på 92% (i princip endast förlust i reflektion) om ljuset faller rakt på ytan, vid vinkel så stiger den "självklart", så man bör minimera antalet övergångar och till viss del även tjockleken även om den är mindre viktig i detta fallet, ett av skälen att jag ibland blir lite irriterad på att inte linserna är påbyggda direkt på LED:ar, eller att man använder sig av nån slags "lim" om förenar LED:en med linsen i fråga optiskt istället för med en liten luftspalt (förlorar ca 8% ljus på detta om inte ytorna är behandlade med antireflex-skikt, vilket det inte är i normalfallet).... Så sätter man bara plexi framför linserna så förlorar man lite mer ljus än om man borrar ut för linsen och tätat så vatten inte kommer in den vägen, men frågan är om det är värt jobbet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Var lat av mig så jag satt en akrylskiva direkt mot linserna utan att borra men jag har åxo limmat linserna,så ligger skivan emot så borde ljuset reflekteras ner i karet? Kommer nog komplettera med fyra blå 2 på var driver. Lite mörkt på kanterna

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag limmade dem mot leden med limmet som följde med från rapidled, ett tips från Manne. Tog väldigt lite för att inte kladda ner leden. Skivan fäste jag i rampen. Ligger på en bockad kant. Ses här på bilden

Sent from my iPhone using Tapatalk

post-5509-14468924062469_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag var ute efter var om Akryl tog bort specifika våglängder eller inte, vanligt glas tar ju bort framförallt UV (alltså de energirikaste blåa våglängderna) och det kan ju ha en del betydelse med tanke på den disk som förts om dessas betydelse. Uttryckte mig kanske lite konstigt. Mig vetterligen tar inte akryl bort specifika våglängder - att det däremot minskar hela strålningsflödet - det är ju en annan sak

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalkvalité av plexiglas absorberar även det även UV (dock inte allt under UV-A spektrat, men det mesta UV-B och UV-C) men inte violett eller blått som normalkvalité kan göra, mest av akademiskt intresse kanske men man ska vara medveten om det... vill man att det ska vara transparent för UV-B så måste man köpa specialkvalité som har tillägget UVT (UV Transmissive), relativt få material är genomskinliga för UV-C, därför man använder kvartsglas i bra UV-C enheter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...