Gå till innehåll

Hjälp med sump !


Floppo

Rekommenderade inlägg

Har beställt ett nytt kar kommer bli måtten 120x50x55 . Har nu lite problem med att bestämma hur sumpen ska se ut . Finns de nån kunnig / snäll som orkar hjälpa mig med en ritning ? Det jag ska ha i sumpen kommer bli , skummare , fosfat filter , returpump . Det som jag vet nu iaf . Tacksam för hjälp .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kör med 3 fack för att inte kladda till det allt för mycket. Det första för skummare, andra för all teknik och tredje för returpumpen. En bubbelfälla mellan fack 1 och 2 och sen en enkel baffel mellan fack 2 och 3. Ritprogrammet strular lite här hemma så kan inte göra en skiss för tilfället.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki . Jag har inte en aning om vilka mått jag ska köra på facken . Du kan ju hojta till om du får i gång det . Tack iaf

Facket med skummaren ska ha den vattennivå som skummaren trivs bäst med. Finner du i skummarens manual.

Sista facket med retur pumpen bör inte ha mer vatten än att huvudkaret klarar svälja allt om det skulle bli stopp i avrinningen.

Sumpen bör ha tillräckligt med plats för att klara ett strömavbrott då det innebär att en del vatten kommer rinna ner i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tja nån som kan hjälpa mig står helt still i mitt huvud . Sitter och försöker rita mig en sump . Och om jag kollar info om skummaren jag ska ha står det Water Level :9.5"-11.5"

Och vettefan om jag har räknat rätt men om jag gör så att skummaren kommer stå i 26cm djupt vatten kommer jag hamna på 10, nått om man räknar i dom måtten ? hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja byta läget på dina bafflar i bubbelfällan så vatten får gå under två ggr.

Från vänster, fack 1 - skummare, fack 2 - övrig teknik och fack 3 - retur. Denna är kanske spegelvänd mot vad du vill ha det men du förstår nog ändå.

post-5254-14468924258139_thumb.jpg

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack andre. Men min skummare jag kommer köra är rätt så stor . De är en bubble magus nac66a, Med måtten : 410*225*545mm , Så hur stort ska jag göra det första facket då ? och hur stor kommer det andra att bli då ?? och facket för returpumpen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att den är till större än vad jag har , Men fick med den när jag köpte min kub. Mitt nyta kommer hamna på cirka 400 . Varför skulle det bli tufft att klämma in den med ett djup på 45 ? Har funderat på att köpa ny men vet ej vad man ska köpa då . Något förslag ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite långt för en sup. Hehe. Vad är höjden på din bänk? Tänk på att sumpen är ganska hög så du måste kunna få in den mellan och vinkla den. Du kan ställa i den innan du lyfter in sumpen i skåpet men du får kanske inte ut den om det skulle behövas. Jag höll på med min bubble magus 150 i en halvtimme innan jag fick den på plats.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara gjort en snabb skiss på bänken , Men den kommer bli mellan 80-100 hög . Så det borde inte vara nån fara =) får man hoppas hehe , Men skummaren jag har nu är riktigt stor . Sitter och kollar på andra , men vet inte vad man skulle köpa i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...