Gå till innehåll

Vitslemmiga och pigmentförändringar på fiskar


Rekommenderade inlägg

Köpte mig en Pomacanthus navarchus http://se.reeflex.net/tiere/324_Pomacanthus_navarchus.htm

I affären såg den jättefin ut, inga tecken alls på fenomenet som är beskrivet här ovan. Efter ca en vecka, från ena dagen till den andra var den full av pigmentförändringar, ganska stora fläckar och såg lite slemmig ut här och var.

En vecka innan den in handlades så bytte jag upp mig i akvarietstorlek, självklart blev fiskarna stressade av det och fick vit prick, men ingen fara alls. Var "bara" min Paracanthurus hepatus som fick prick.

När navarchusen började visa den här symptomen så fick hepatusen också kraftiga vita prick och såg slemmig ut (inga pigmentförändringar).

Sen en morgon var den borta, inte sett den sen dess. Idag dog min imperator också, som hade lite pigmentförändringar men absolut inte slemmig.

Nu har mina andra kirurger fått lite slem och vit prick.

Min magkänsla säger att navarchusen hade med sig någon sjukdom?! Innan flytt och innan införandet av navarchusen så var allt bra (bortsett från pricken som dom fått av flytten). Frågan är, vad för sjukdom?

Ska se om jag kan fota navarchusen imorgon, om han fortfarande lever......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr fann jag min navarchus på botten och var ett smörgåsbord till eremiternas belåtenhet.

Hepatusen lever, trot eller ej.. av någon anledning hade den hamnat i sumpen?! Fann den igår och ser lite piggare ut idag, men fortfarande samma symtom som tidigare. Putsarräkorna är på hepatusen rätt ofta.

Tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft liknande och värre på mina fiskar i perioder.. sök på black Spot Disease på nätet och även på fiskturberkulos på forumet så hittar du nog mina trådar.

Stora vattenbyten på 50% och uv-C 24/7 vände mitt kar efter att jag förlorat ungefär hälften av fiskarna.

Black spot disease.

Typically a "disease" that is most commonly associated with Tangs and Surgeonfishes, but one that can be contracted by other species as well, what is referred to as Black Spot Disease, Tang Disease or Black Ich is actually caused by an infestation of tiny Genus Paravortex member turbellarian flatworms.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Beklagar verkligen fiskdöden och sjukdomen... Ett tips som jag alltid skickar till akvarister som har problem med prick, oodinium, black worm och andra sjukdomar, är att mata dem med fryst foder som du marinerar några timmar i en mix av krossad vitlök och vatten. Blanda färskt i ett litet glas eller gör som jag och ha en liten burk i kylen med någon deciliter vatten och 5-10 pressade vitlökslyftor stående. Sen tar du ett par frusna block artemia eller annan mat och lägger i ett snapsglas eller liknande och häller på marinad. Låt stå någon timme eller några timmar och sila bort marinaden och i med allt till fiskarna.... Hos friska fiskar bygger det upp immunförsvaret och hos sjuka fiskar botar det nästan allt... Samtidigt kan du få matvägrande fiskar att äta detta när du introducerar ny fisk.. Lycka till, mvh Per..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har även scopasen och veliferumen slängt in handduken.

Har börjat mata med vitlöksmarinerad och fiskarna älskar det förutom min flavescens, och mina clowner som bara flåsar och ser riktigt risiga ut.

Är det lönt att göra ett stort vattenbyte på minst 50%? Alltså ca 200liter, om det är en parasit lär den väl knappast försvinna med ett vattenbyte?

Har snackat med kompisen och han kunde inte låna ut den tyvärr.

Leffe, kan jag komma förbi nästa vecka med ett vattenprov?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara André.... fick ihop 225 liter vatten nu som är blandat med salt. Tog ju "bara" ett par dagar :(

Utan att ha gjort vattenbytet ser jag en stor förändring på min Hepatus som har återhämtat sig riktigt bra. Tyvärr har jag bara mina två magnificor, två strigator, en hepatus, en bangaii och en "bananfisk" som jag inte kommer ihåg namnet på kvar av all den fisk jag hade innan. Bättre än ingenting antar jag.

Sedan jag började mata med vitlöksmarinerat foder har jag sett förbättringen, men om det beror på vitlöken låter jag vara osagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering är kanske på sin plats.

Häromdagen strök även bangaiien med. Sen dess är det lugnt på dödsfronten vilket känns bra. Hepatusen blir bättre och bättre för varje dag som går, även om förbättringen är liten så går det framåt. Resterande fiskarna ser ut att må bra även dom, dom har trots allt sett ut att ha mått bra hela tiden, alltså ingen förändring på dom.

Byter 50L vatten varannan dag.

Något som jag reagerat på, vet dock inte om det beror på det som hänt i karet. På glaset sitter det små små vita flarn som är max 1mm stora, eller vad man ska kalla det. Ska se om jag kan få en bra bild på det imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...