Gå till innehåll

natriumcarbonat


brevix

Rekommenderade inlägg

Om du använder natriumkarbonat så var väldigt försiktig. Till skillnad från bikarbonat (natriumvätekarbonat) så är natriumkarbonat en kraftig pH - höjare - det kan sticka i stort set hur högt som helst (tja inte över 14 då men väldigt högt). Men Natriumvätekarbonat så stabiliseras pH kring 8. Vill du ha en dubbelbuffer så är 84 % bikarbonat (natriumvätekarbonat) och 16 % natriumkarbonat en bra blandning som stbiliserar kring 8,3.

Hur ser dina djur ut - verkar de bra så låt det vara tills du kallibretat din pH mätare. Mitt pH har sista tiden varierat mellan 7,9 och stundtals ner ända till 7,55 men karet tuffar på väldigt bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det där med namnen på dem ??? jag är som sagt nybörjare på salt, men en koral (mjuk) som ser ut som fingrar (grön och lilla) ser ihopskrumpen ut!

har koll på ph nu och har nya pH-buffert lösningar och ny kalibrererat instrument ,så mitt uppmätta värde stämmer (pH7,80 i karet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det där med namnen på dem ??? jag är som sagt nybörjare på salt, men en koral (mjuk) som ser ut som fingrar (grön och lilla) ser ihopskrumpen ut!

har koll på ph nu och har nya pH-buffert lösningar och ny kalibrererat instrument ,så mitt uppmätta värde stämmer (pH7,80 i karet)

Mjukkoraller kan skrumpna ihop och se lite ledsna ut ett par dagar när dom byter skinn, så det behöver inte vara något fel med den. Och om fallet skulle vara så att det är något galet med den så behöver det inte bero på ph, utan det kan bero på många andra saker. Hur länge har du haft den? cirkulation? ljusmängd? hur ser dina andra vattenvärden ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...