Gå till innehåll

Crossbreading!


per.w

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Jag har skrivit förr men inte fått några svar så tänkte prova igen!!!!

Kan två olika sorters fiskar para sig med varandra och kan man då få några bebisar från dem?

Jag har två olika kejsare som leker för fullt hela tiden och man undrar ju om det kommer leda till något eller ska man säga att de har det jävligt bra tillsammans och vara nöjd med det!

Tacksam för svar från någon som är påläst.... Inte bara allmäna gissningar!

Mvh Per:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förr så var artbegreppet definierat som organismer som kunde para sig med varandra och ge fertil avkomma. Idag är det inte riktigt sant. Framförallt alla ciklider från Östafrika har krånglat till det. Många arter av dessa ciklider klarar att para sig mellan arterna och avkomman är fertil men betraktas ändå som olika arter. Hur det är med olika kejsare vet jag inte - jag har dock sett individer som har saluförts som naturliga hybrider på olika listor. Om arterna inte står för långt ifrån varandra tidsmässigt så har de Östafrikanska cikliderna visat att det är möjligt med crossbreding.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min bok Fjärils- och Kejsarfiskar Band 2 av Gerald R.Allen så finns det korsningar bland fjärilsfiskar och dvärgkejsare iaf. Två exempel som är med i boken är:

Chaetodon tinkeri x Chaetodon miliaris

och

Centropyge flavissimus x Centropyge eibli

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst förekommer det hybrider mellan olika arter inom samma släkte. Men när det gäller dina kejsare så finns där långt fler hinder för att få fram avkomma. Vad jag vet har ingen lyckats odla kejsare i hem-miljö och det är först nyligen man har börjat göra framsteg inom kommersiella odlingar och universitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Lasse är inne på finns det inget definitionsmässigt hinder för att olika arter kan få avkomma, det är faktiskt rätt vanligt. Efterhand som man provat så har det visats att det går att blanda allt mer, ibland även arter i olika släkten som man varit rätt säker på inte skulle kunna få avkomma.

Sen finns det ju olika grader i det här, att para sig är ju en sak, en desperat delfinhane kan ju försöka para sig med en haj men det är ju rätt givet att det inte blir något av det även om den skulle lyckas få till nåt som liknar parning. I brist på lämpligt sällskap kan vissa djur para sig med ungefär vad som helst men det betyder ju inte att det måste bli avkomma.

Om det blir avkomma kan den också bli steril. Ett vanligt exempel på det är parningen häst - åsna, resultatet, mula eller mulåsna, är förvisso livskraftigt men det går inte att komma vidare, de är helt sterila. Någon gång kan det också bli avkomma med olika fel som gör att de inte är direkt livskraftiga.

Men ändå, ibland föds det helt klart hybrider som är både livskraftiga och fullt fortplantningsdugliga. Det händer i naturen också, det hittas t ex även i Sverige ibland hybrider mellan olika karpfiskar. De brukar dock slås ut, det blir ju normalt inte så att de har nån fördel och lever vidare. Undantag finns dock, vi har faktiskt en groda i Sverige naturligt som är en hybrid mellan två arter.

Men i akvarium då, om man får en hybrid som är livsduglig och forplantningsduglig, inga problem då eller? Jo, stora problem. Det kan väl ibland vara försvarligt forskningsmässigt att se om två arter kan hybridisera, det kan säga nåt om släktskap och möjligen kan man dra nån slutsats av avkomman. Mesta hybriderna kommer dock till hos klåfingriga hemmakvarister och det är där det blir problem. Första generationen hybrid kanske man kan hålla ordning på men förr eller senare så är det nån som köper en hybrid och parar den med nån av föräldraarterna. Den resuterande avkomman kan ofta inte skiljas från föräldraarten och det är där problemen börjar, när de djuren kommer i omlopp får vi blandingar som ingen kan hålla ordning på. Det finns många exempel på djur i fångenskap inom olika områden där det är så gott som omöjligt att hitta rena arter, allt är nån slags oviss blandning.

Jag tycker därför att det är olämpligt att försöka få fram hybrider. Olyckar det sig och det blir såna - visst, sånt händer - så är det ju min mening att det är omoraliskt att sälja dem, det leder förr eller senare till elände. I stället för en intressant mångfald med många fina arter leder hybridaveln till en beklämmande enfald där man till slut inte vet nåt om vad som är vad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tack för era svar! Tyvärr dog den ena av kejsarna i samband med flytten då den inte klarade av att gå i karantänburken :smiley24:.... Så nu har jag bara en kvar och då blir nog nästa steg att istället köpa en av samma art.... :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...