pegekin Postat 15 januari 2012 Postat 15 januari 2012 Vad är detta?? Svart/Gul randig med "snabel" Dålig bild,jag vet. Citera
hanst Postat 15 januari 2012 Postat 15 januari 2012 Kan det inte vara en bumbelbee snäcka?http://www.aquaticcommunity.com/SwSnails/BumbleBee.phpSent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
NiXoN Postat 15 januari 2012 Postat 15 januari 2012 Ja de ser ut som det kunde vara en bumbelbee, gör dig av med den om du vill behålla dina algätande snäckor.//NiXoN Citera
pegekin Postat 15 januari 2012 Författare Postat 15 januari 2012 Ja de ser ut som det kunde vara en bumbelbee, gör dig av med den om du vill behålla dina algätande snäckor.//NiXoNVarför de? E den giftig eller nåt sånt? Citera
NiXoN Postat 15 januari 2012 Postat 15 januari 2012 Nä, den är däremot väldigt hungrig...//NiXoN Citera
Lasse Postat 15 januari 2012 Postat 15 januari 2012 Nu får du förklara dig Nixon - jag har gott om bumbelbee och andra snäckor - har inte sett någon predation på de vanliga.MVH Lasse Citera
hanst Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Jag tror att Nixon förväxlar dem med sötvattenssnäckan Anentome helena som äter andra snäckor. Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
NiXoN Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Jag hade en sådan som var väldigt sugen på andra snäckor, svart/gulrandig sak med lite ojämn skalform.Senare fick jag en liknande fast grå som även den gärna hälsade på hos andra snäckor o tömde dom....Jag plockade upp den när den satt fastklistrad i öppningen till en annan snäcka, då trodde jag det var en asätare men snäckan den var på var i högsta grad levande.Det är möjligt att jag misstar mig på den specifika arten men den såg precis ut som en bumbelbee...//NiXoN Citera
NiXoN Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Då backar jag upp mina erfarenheter med en saxning från liveaquaria.com...Though peaceful, keep in mind that the Bumble Bee Snail is a carnivore. If there is insufficient food, the Bumble Bee Snail may feed on other snails in your aquarium or indiscriminately consume polychaetes whether beneficial or the more troublesome bristleworm. http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+526+565&pcatid=565//NiXoN Citera
danielj75 Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Bumblebee är väl en Whelk(Stavning)? Samma som Babylonia lutosa. bägge kan de gå på andra sniglar. Min ena Babylonia tog några nassarius de första dagarna vet inte om de dog pågrund av inkoppning eller om snigeln tog dem?//Danielj Citera
pegekin Postat 16 januari 2012 Författare Postat 16 januari 2012 Hej Niklas. Det är exakt en sådan som du länkar till. Ganska coolt utseende visserligen men om den äter upp andra innevånare så kanske de int e så jävla coolt. Hm. Citera
danielj75 Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 OBS! Tror det finns BumbleBee och BumbleBee, alla har inte problem. Så du kan chansa en snigel går ju ganska lätt att "fiska" upp.//Danielj Citera
Reuben Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Då backar jag upp mina erfarenheter med en saxning från liveaquaria.com...Though peaceful, keep in mind that the Bumble Bee Snail is a carnivore. If there is insufficient food, the Bumble Bee Snail may feed on other snails in your aquarium or indiscriminately consume polychaetes whether beneficial or the more troublesome bristleworm. http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+526+565&pcatid=565//NiXoNsamma gäller dock väldigt mycket i ett akvarium , den står ju klassad som peaceful så det är nog inga större problem om du inte matar extremt snålt i ett zeovit akvarium eller liknande. Citera
NiXoN Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Njaa, det var då jag faktiskt matade betydligt mer än vad jag gör idag så det blir nog inga fler av den sorten för mig.Om den dessutom inte hittade nog med mat i ett 500 liters så känns det som om den hade behövt rejält med extra mat.Jag förlorade nämligen snäckor i bra takt innan jag kom på vad som pågick(tror de var så illa som en per dag eller liknande).Sen bör man ta hänsyn till att den sidan tillhör en butik och det är nog inget säljargument att djuret kan få för sig o käka ens städpatrull.Sånthär kan vara individbaserat men jag tycker inte den är så "speciell" att den är värd x antal hundralappar i algätare.//NiXoN Citera
Lasse Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Jag bara undrade eftersom jag har en hel del av dem i mina kar och inte haft några problem faktiskt, gott om fjäderborstmaskar har jag också.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.