Gå till innehåll

Benny´s Kub 50x50x50


MrRhames

Rekommenderade inlägg

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag när jag kom hem ifrån jobbet, så möts jag av samma syn som i söndags morse. Att en pepparminsräka sitter och snaskar på en turbosnäcka. Brukar pepparmints räkorna kunna ha ihjäl turbosnäckor?

Är det något man kan göra åt saken, det blir dygt i lägden om det ska gå åt en i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det vanligt att Lysmata wurdemanni käkar LPSer? Har två stycken, dom har tuggat i sig in polyp av Euphyllia paradivisa under natten. Jag är säker på att det är dom, för nu när jag kom upp ifrån tvättstugan. Sitter en vid polypen och käkar/sabbar och den andra springer omkring med en liten bit.

post-5224-14468924551455_thumb.jpg

Finns det någon changs att polypen återhämtar sig. Så nu åker dom ur karet.

Ändrat av MrRhames
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått upp dom. Ena var dummare än tåget och kröp in i håven själv. För att få ut den andra var jag tvungen att ta ur hälften av stenen. Det tog mig typ 4 timmar att få tag i den.

Nu ligger räkorna i en hink med doppvärmare och cirkulation. Hur länge kan dom bo där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten uppdatering.

post-5224-14468924812499_thumb.jpg

Skummaren funkar bra, producerar äckligt guck. Men tycker att det blir lite förmycket microbubblor ifrån skummaren. Ångrar lite att jag inte borrade karet, så man kan köra med sump. Så man kan få en vettig ytavrinnging och bubbelfälla.

Nu går jag ock klurar på en bra lösning för ytavrinning och en sump

post-5224-1446892481163_thumb.jpg

post-5224-14468924811943_thumb.jpg

post-5224-14468924812273_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjoohoo.

Har beslutat mig för att behålla mitt kar, som jag hade ute på anons ett tag. Allt handlar om prioritering.

Såg att min "candy cane" hade växt. När jag köpte den i mitten av Februari var det sju polyper och nu kan jag få det till 12st.

post-5224-14468925453108_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Godkväll.

Jag funderar på att köpa en Salarias fasciatus.

Men blir det chaos i karet om jag introducerar en Salarias fasciatus. Då jag redan har en Ecsenius bicolor och en Amblyeleotris randalli. Tänkte på om någon av dom är revir benägna.

Mvh Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag gjorde jag rent min skummare. Det behövdes, men jag trodde det skulle vara värre efter tre månader. Har även börjat kört med Seachem SeaGel, kol och fosfatborttagare.

Här kommer en bild på en av två nya invånare i mitt kar. En Canthigaster solandri och den andra är en putsaräka.

post-5224-14468925660588_thumb.jpg

För att få ner värmen så testar jag en fulmod på MaxSpect, för varma sommardagar.

post-5224-14468925660812_thumb.jpg

Tog en ny chassifläkt från ett Antec chassi. Fläkten har tre steg för hastigheten. Testade först på den lägsta nivån. Det gjorde 2-3 grader, på medel nivån så gjorde det 6-7 grader.

Mvh Bejamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En liten update.

Har haft ett litet bakslag, att min Euphyllia blev lite blek och min Caulastrea inte vill slå ut. Men nu är jag på banan igen med LPSerna.

Men idag när jag kom hem ifrån jobbet så hittade jag inte min Blenny, som jag har haft sedan i december. Jag fick leta en stund, tillslut hittade jag honom i sin ihåliga sten. Blennyn är min favoritfisk, då den alltid kommer fram och "kollar läget" när man kommer fram till karet och har aldrig bangat när det är dags för käk. Men idag har den knappt kommit ut ur sin ihåliga sten och vägrar att käka. Kan inte se någon fysisk skada på den.

Är det någon som har någon ide om det plötsliga förändringen i betendet?

Mvh Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hallå.

Efter två dagar så var min Blenny med i matchen igen.

Jag har två stenar det växer gröna tussar på, har 10st stenar på ca 14kg Ena stenen ser ut så här.

post-5224-14468926178409_thumb.jpg

Den andra stenen är det inte så liia med, det är 3-4 tussar på. Nu var det ett par veckor sedan jag testade vattnet, men senast låg jag inom ramarna. Det började att växa för ett halvår sedan, jag gör vattenbyte på 30l varannan vecka med Tropic Marin salt. Vad är det för någor, är det något man ska bekämpa?

Ha det.

Mvh Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...