Gå till innehåll

Finns det bäst före datum på LS


Henke Benke

Rekommenderade inlägg

Har varit en ganska passiv medlem sedan jag registrerade mig i höstas. Kanske för att jag suttit och lusläst inlägg och lärt mig otroligt mycket bara genom detta. De flesta frågor har ju redan någon annan ställt och fått svar på av alla otroligt erfarna personer på SG.

Okej, nog med hyllade av er på guiden...:-)

Så till min fråga som jag inte riktigt hittar svar på. Jag tog över ett redan inkört saltkar förra året vilket har fungerat över förväntan. Den levande stenen som fanns med är nog runt 4-5 år och jag ser att den är full av liv. Men nu undrar jag om det finns något "bäst före datum" på stenen? Att den med andra ord börjar dö ut och inte längre fyller sin funktion i form av filtermassa?

Tycker att jag på senare tid börjat få högre fosfatvärden. Har inte ändrat några rutin så det borde inte var det som är orsaken. Som jag har förstått så binder den LS fosfat. Men vad händer när den är mättad? Kan se att en del av er använder någon form av remover men gör denna även att stenen urlakas på fosfat?

Som sagt finns det "bäst före datum" då man behöver börja byta ut sin sten till ny?

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik, trevligt att du lämnar 'passiviteten';) och tar aktiv del av de trådar som finns här på SG:)

Det finns något som kallas OTD (Old Tank Syndrom), om det är sant eller falskt vet jag inte, men jag tror inte du skall vara orolig för din sten. Angående monokultur så..... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19339-Finns-monokulturer-av-bakterier-i-våra-kar&highlight=tank+syndrom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 02 3020.

Skämt å sidan. Hur länge stenen håller sig beror på hur den sköts. I havet kan den vara hundratals för att intte säga 1000 år gammal. Det är därför den i handel betraktas som utrotningshotad. I idealfallet lever en massa olika djur i stenen som hela tiden rensar porer så att den håller sig i trim år efter år. I akvarium händer ofta "minikrascher" ( något djur mår dåligt och så fixar man det på något sätt innan det blir värre) och då riskerar man att någon art av de som behövs för att hålla rent i stenen dör ut. De syns ju inte så det är svårt att veta hur de klarar sig. Därför är det bra att någon gång om året byta ut en liten del av den levande stenen så att man får in nya smådjur.

Fosfatuppsamling i den levande stenen är nog en historisk rest från den tiden när man använde kalkvatten som ett universalmedel.

Däremot har man ofta i dag problem med att koppar ansamlas vilket också kan vara en orsak till "old tank syndrom"

För att motverka det finns i dag bara ett bra medel: Cuprisorb från Seachem som i dag tyvärr är svårt att finna i handeln. Ett tydligt tecken på för hög kopparhalt är att snäckor dör inom någon vecka efter det att man satt dem i karet. (Kopparn tas upp av alger som sedan förgiftar de snäckor som äter dem). Artemia kläcks mycket dåligt i vatten som innehåller koppar så det är också ett sätt att testa. Nu pratar vi om kopparhalter som är någon hundradel av det som vanliga tester klarar av att indikera. (Många koraller är nästan lika känsliga mot koppar som snäckor).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga kanske men anrikas Koppar i stenen eller i alger?

Om den inte anrikas i Stenen utan på ev. Alg lager så blir ju inte stenen dålig i egentlig mening även om man måste "döda" den för att bli av med avlagringar och kopparn?

@TS. Ta hand om de små djuren de håller stenarna fina och gör ditt system lite mindre känslig för ev övermatning.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var koppar anrikas beror på omständigheterna. Alger kan ta upp extremt låga halter ur vattnet - koppar är ett essentiellt spårämne.

Men en del alger kan ackumulera koppar om det är mer än nödvändigt i vattnet.

Vid högt pH faller koppar ut på stenen vid låg halt i vattnet vid lägre pH är jämvikten vid en högre halt.

Cyano sänker pH under sig så koppar löses ur stenen och tas upp. Cyano har också en förmåga att kapsla in koppar vilken kan friges i vattnet om man dödar cyanon.

Jag tror inte att det finns någon anledning att "döda" sten man misstänker innehåller koppar. Det finns ju t.ex cuprisorb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren... Skönt att vet att jag har till 3020 innan jag måste byta stenen;)

Låter logisk att ändå byta lite av stenen varje år för att tillföra nya smådjur...

När det gäller fosfatet, vad brukar vara den största faktorn som gör att man brukar börja få förhöjda värden? Som jag skrev tidigare så har jag börjat få utslag på mina tester (salifert) vilket jag inte fick tidgare och har inte direkt ändrat något i mina rutiner (samma mat, salt och jämna vattenbyten). Eller är det så att man alltid kommer till en punkt då det har ackumulerats i karet så man behöver köra någon form av remover?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...