Gå till innehåll

Skulle behöva lite tips på ombyggnad


Taggen76

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har lite funderingar på att lägga ner allt sött...ute i förådet har jag denna ställning

post-6218-14468924317009_thumb.jpg

och skulle vilja få tips hur jag kan använda denna på bästa sätt. Det övre karet är på ca 160 liter och det undre är på 222 liter, sen har jag ju mina kuber 10-20-30 liter som är min småskaliga räkodling.

Tanken är att jag ska använda det stora karet som ett korallkar och som backup om jag behöver snabbt göra något vattenbyte i mitt andra saltkar. Det övre vet jag inte men tar tacksamt mot synpunkter på vilken teknik man behöver, och vad man skulle kunna tänka sig ha i det.

Tack på förhand

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha dessa kar utöver ditt huvudkar eller endast köra på dessa?

Om du ska ha ena karet som "korallkar" men samtidigt använda det vid vattenbyten så kommer du torrlägga karet och måste ta ut korallerna vid varje vattenbyte vilket inte känns direkt som en bra idé.

Använd isf det andra karet till att blanda vatten i vid vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag var du skulle jag använda det stora karet som huvudkar och det andra som sump, kanske inte fungerar på den ställningen däremot. Det är sällan man behöver ha ett helt akvarium ståendes för vattenbyte. Behåll räkorna ett tag, sen kan du ju alltid konvertera om dom till nano-rev om du är sugen. Annars kan du ju ha det övre karet som fraggkar/odlingskar för fisk (fick känslan av att du gillade odlingsbiten) och ställa en sump nedanför (stor plastback eller låda kan räcka), då har du minst 400 L och det blir ganska stabilt om du tar det lugnt från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha dessa kar utöver ditt huvudkar eller endast köra på dessa?

Om du ska ha ena karet som "korallkar" men samtidigt använda det vid vattenbyten så kommer du torrlägga karet och måste ta ut korallerna vid varje vattenbyte vilket inte känns direkt som en bra idé.

Använd isf det andra karet till att blanda vatten i vid vattenbyten.

Tack för dina synpunkter, tänkte bara ha dessa utöver mitt huvudkar och skulle se om man kunde använda dem till något vettigt :-) Är kanske lite sen men vad menar du med torrlägga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag var du skulle jag använda det stora karet som huvudkar och det andra som sump, kanske inte fungerar på den ställningen däremot. Det är sällan man behöver ha ett helt akvarium ståendes för vattenbyte. Behåll räkorna ett tag, sen kan du ju alltid konvertera om dom till nano-rev om du är sugen. Annars kan du ju ha det övre karet som fraggkar/odlingskar för fisk (fick känslan av att du gillade odlingsbiten) och ställa en sump nedanför (stor plastback eller låda kan räcka), då har du minst 400 L och det blir ganska stabilt om du tar det lugnt från början.

Min tanke är att försöka på mig lite odling, om man ändå har karen så....;)

Tack för synpunkterna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du inte koppla ihopa dem med varandra eller huvudkaret så kan du ju köra ett fraggkar och ett karantänskar/vattenblandarkar.

Problemet är att jag kör ett juwel 350 liters hörnkar och har ingen extra plats för dessa kar tyvärr, och frugan vägrar fler kar inne i huset :smiley13: även om hon har erkänt att det är betydligt trevligare med salt -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina synpunkter, tänkte bara ha dessa utöver mitt huvudkar och skulle se om man kunde använda dem till något vettigt :-) Är kanske lite sen men vad menar du med torrlägga?

Du skrev så här i ditt första inlägg:

Tanken är att jag ska använda det stora karet som ett korallkar och som backup om jag behöver snabbt göra något vattenbyte i mitt andra saltkar.

Om du använder ett kar som du har koraller i som vattenbyteskar så tömmer du ju detta karet när du ska byta vatten, isf står ju korallerna utan vatten under tiden tills du har fyllt upp igen med nytt saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skrev så här i ditt första inlägg:

Om du använder ett kar som du har koraller i som vattenbyteskar så tömmer du ju detta karet när du ska byta vatten, isf står ju korallerna utan vatten under tiden tills du har fyllt upp igen med nytt saltvatten.

Haha ja det är ju klart....något otydligt av mig kanske ;) men min tanke vara att man kunde ha det som backup om något går snett. Mitt huvudkar är på 350 lite så lite drygt 280 liter vatten om man uppskattar det. Så då tänkte jag att man kunde ta kanske 80 -100 liter om det skulle krisa. Som jag har det nu blandar jag 50 liter åt gången i en tunna och det räcker ju bara till ett delvattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska alltså inte ha allt sammankoplatt? Om du inte har det så får du lov att ha dubelt av al teknik för att hålla saltvattnet okej.. Jag skulle ha gjort sump och odlingskar av dom där 2 på stälningen som sitter ihopp med det stora på 280l. Om du behöver göra ett stort vattenbyten så är det bara att ha en stor tunna med osmosvatten i som du bara slänger i salt och en stor pump så är vattnet klart på 15 min för vattenbyten. Sen köper du dig en auto påfylning av osmosvatten som normalt tar vatten ifrån tunnan.. Så skulle jag ha gjort :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...