Gå till innehåll

Äntligen igång med mitt Juwei Rio 125 liters


Rille

Rekommenderade inlägg

Igår fick jag äntligen sålt mina Malawiciklider samt inredning som var i mitt 125 liters Juwel Rio kar.Idag vart det 4 kg salt av märket Hi-Tech Reef salt från Bromma Zoo. Har precis blandat i det tillsammans med 110 liter vatten :-)Nu får det stå och blandas nåndag innan levande sten ska stoppas i, någon som har 8-10kg över till försäljning?Stenen kommer att läggas i först, sen kommer jag tilösätta levande sand, sen får det stå och gå i en vecka innan första städpatrullen åker i.I karet är det T5 belysning, ett vitt och ett blått rör samt reflektorer över båda. Tänkte köra skummarlöst och köra veckobyten av vatten med ca 10-15%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Richard. Är det någon inbyggd cirkulation i akvariet?

Det går att köra skummarlöst, men du kommer nog inte kunna belasta systemet så mycket om du bara ska göra veckovisa vattenbyten på 15%. Ta en kik hos någon som kör med skummare så du får en uppfattning om hur mycket nytta en skummare faktiskt kan göra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.Det är en pump på 600L/h som kommer vara riktad mot ytan för att slippa få hinna på den. Detta kar har varit igång tidigare med salt i utan skummare och fungerade lysande då :-)Kolla länk från föregående ägare https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?35367-SupraEnd-s-Juwel-Rio-125-utan-skummare-sump.&highlight=Juwel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.Det är en pump på 600L/h som kommer vara riktad mot ytan för att slippa få hinna på den. Detta kar har varit igång tidigare med salt i utan skummare och fungerade lysande då :-)Kolla länk från föregående ägare https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?35367-SupraEnd-s-Juwel-Rio-125-utan-skummare-sump.&highlight=Juwel

Du måste verkligen satsa på mer cirkulation

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.Det är en pump på 600L/h som kommer vara riktad mot ytan för att slippa få hinna på den. Detta kar har varit igång tidigare med salt i utan skummare och fungerade lysande då :-)Kolla länk från föregående ägare https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?35367-SupraEnd-s-Juwel-Rio-125-utan-skummare-sump.&highlight=Juwel

Precis som Michael skriver så är 600 för lite. Man brukar rekommendera att ha minst 10 gånger den totala vattenvolymen i cirkulation per timme. Det är ett riktmått, men i underkant. Om du dessutom riktar flödet upp mot ytan så kommer du få ett än mindre flöde i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste ingenting Michael :-) Jag kommer att prova såhär så får vi se vad som händer i framtiden. Det finns ingen ytavrinning men en inbyggd filterkammare i högra hörnet där även pump och doppvärmare är placerade.Förra ägaren körde endast med standardpump och det funkade ju. Vet att han köpte till en 6000 Liters pump men efter ett tag återgick han till standardpumpen då den andra upplevdes alldeles för kraftig för karet och bara virvlade upp massa sand.Även fast pumpen kommer vara riktad mot ytan så tror jag ändå att det kommer bli hyfsad fart nere i akvariet, igår när saltet hälldes i så såg man hur det virvlade ordentligt på botten fast pumpen var riktad snett upp mot ytan.Men som sagt, vi får se hur det kommer att fungera. Jag kommer att rapportera här med jämna mellanrum :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, man måste ingenting. Prova och se hur det går. Beror ju också på vad man tänker sig hålla i karet. Tåliga mjukkoraller, inte så mycket fisk och sparsam matning så kommer det säkert funka skummarlöst och med låg cirkulation. Allt beror på vilken ambition man har med karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du får i sten och koraller så kommer cirkulationen i karet att få en minskad effekt då cirkulationen bryts av så fort det träffar något i karet.

Ett tips är att införskaffa en liten streampump tex en Hydor Koralia, Tunze eller Seio för att utöka flödet. Flödet i havet är många gånger större än i sjöar tex, så därav att man har flera gånger större cirkulation när man håller saltvattensakvarium.

Hur som helst så är det upp till dig, men fisk och koraller är gjorda för högre flöde. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej klart du inte måste om du inte ska ha något levande i karet:), kanske någon snäcka du tänkt bara? :).

Pumpen säger 600l/h jag hade ett

Sådant akvarie innan . Den ger

Max 400 litet. Upp mot ytan? Bryter cirkulation. Stenar bryter cirkulation tveksam på att något djur tyvärr kommer kunna trivas med det. Viktigt med cirkulation ur filter synpunkter till stenen.

Men ja :) bara min synpunkt och tips,

Alla gör ju självklart som dom själv vill :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt mig prova och se. Kan eventuellt bli en liten nanostreamer om jag märker att djuren och korallerna inte trivs. Nu tar jag en sak i taget, levande sten införskaffas i morgon förmiddag av Stocken här på forumet :-)

Självklar ska du prova som du vill:) delade bara med mig lite för jag körde sådant kar innan :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt Juwel panorama 100 bytte jag ut orginal pumpen i mot en 1200L/H pump samt "pluggade" dom nedre insugs hålen för att få en yt avrinning med orginala filter modulen samt att jag hade 3 st streamers på 3000L/H /st alltså 9000L/H +1200L/H i ett 160L kar utan att ha "snö"storm i karet :)...hade sand som va 0,5-1,0 mm i det karet.

Beror lite på hur man riktar dom bara.

Men det e bara att testa vet ja funkar det inte som du tänkt dej är det bara skaffa lite pumpar till bara :D

Mvh Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får kolla på nano stream pumpar sen som ni rekommenderar. Tunzen var ju billig iallafall :-)

295kr på Triton.

Nu har jag skaffat 10kg LS och 3,5kg hålsten samt 9kg levande korallsand.

Här kommer bilder på karet iallafall. Får se om jag gör om aquascapen senare, vad tycks?

Tyvärr bara Iphonebilder :-)

/ Rille

post-5641-14468924363541_thumb.jpg

post-5641-14468924363733_thumb.jpg

post-5641-14468924363922_thumb.jpg

Ändrat av Rille
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man gett med sig och införskaffat en Tunze 6025 streamer. 2500 l/h. Har insett att detta kommer att behövas för att få en schysst cirkulation.Tänkte köpa en 6015 men den var slut så han på Triton trodde att den här skulle bli perfekt för mitt kar. 6015 modellen skulle vara i minsta laget tyckte han. Så nu sitter den monterad uppe i högra hörnet och är riktad lite nedåt mot stenarna :-)Tack för alla råd och tips som ni alla delat med er av!! Nu får karet stå och gå in sig ett par veckor innan första Clownfisken dyker i. En fråga, när är det lagom att göra första vattenbytet? Jag tänker göra veckobyten sen när det är igång men tänkte höra med er experter när det är dags. Det har varit igång i 5 dygn nu, tacksam för svar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du haft i första fiskarna i en 3-4 veckor kan det vara läge att göra ett vattenbyte om du märker att nitrat och fosfat stiger i karet. Men se till att skaffa lite koraller som kan ta vara på näringsämnena så du kan få en naturlig åtgång av dem istället. Befolka långsamt så får du ett kar som kan ta hand om fiskresterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Timmpa skrev tidigare kan du bygga om filterboxen till ytavrinning.

På mitt Rio 180 gjorde jag det med bra resultat och hade skummare samt sensor för påfyllningsautomatik där i.

Jag täppte till de nedre vattenintagen så att vattnet måste gå via övre gallret. Jag bytte ut orginal pumpen mot en 1000L eheim för att få större rörelse genom ytavrinningen. Sen satte jag en liten plast platta för endel av avrinningsgallret för att styra mängde vatten som gick igenom för att få lämpligt flöde. Väldigt enkelt att fixa och bra om man inte vill ha skummare synlig i karet.

Kan vara värt att tänka på, för att rikta pumpen mot ytan motverkar inte helt att det blir en film på ytan, det fördröjer det bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du haft i första fiskarna i en 3-4 veckor kan det vara läge att göra ett vattenbyte om du märker att nitrat och fosfat stiger i karet. Men se till att skaffa lite koraller som kan ta vara på näringsämnena så du kan få en naturlig åtgång av dem istället. Befolka långsamt så får du ett kar som kan ta hand om fiskresterna.
Tack för tipset Jimmy :-) Då kör jag på den modellen. Man är bra sugen på att börja befolka karet med någon fisk men jag får nog lugna mig åtminstånde 2 veckor till tror jag :-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Timmpa skrev tidigare kan du bygga om filterboxen till ytavrinning.På mitt Rio 180 gjorde jag det med bra resultat och hade skummare samt sensor för påfyllningsautomatik där i.Jag täppte till de nedre vattenintagen så att vattnet måste gå via övre gallret. Jag bytte ut orginal pumpen mot en 1000L eheim för att få större rörelse genom ytavrinningen. Sen satte jag en liten plast platta för endel av avrinningsgallret för att styra mängde vatten som gick igenom för att få lämpligt flöde. Väldigt enkelt att fixa och bra om man inte vill ha skummare synlig i karet.Kan vara värt att tänka på, för att rikta pumpen mot ytan motverkar inte helt att det blir en film på ytan, det fördröjer det bara.
Bra tips Christofer, kanske blir någon variant på ombygge i framtiden :-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmm. Undrar vem som kan vara skyldig till detta bestialiska mord?

Någon som kan lösa mordgåtan? ;)

Jag tog han på bar gärning -dans

Är det vanligt att eremiter käkar dessa eller?

Undrar hur länge dom andra 2 turbosniglarna klarar sig...

RIP :ledsen:

post-5641-14468924410611_thumb.jpg

post-5641-14468924410808_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...