Spindelmannen Postat 30 januari 2012 Postat 30 januari 2012 Jag har ett par Clowner, som fått svarta prickar i det oranga fältet. Dom verkar inte må dåligt, men varför har dom fått svarta prickar...?? Citera
lionofmarley Postat 30 januari 2012 Postat 30 januari 2012 Om du har foder med spirulina i så kan de få svarta prickar utav det.Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk Citera
Spindelmannen Postat 30 januari 2012 Författare Postat 30 januari 2012 Jag matar med pellets, som innehåller spirulina. Då är dom inte sjuka då.... Citera
DaTrucka Postat 30 januari 2012 Postat 30 januari 2012 KAN vara fodret.KAN vara sjukdom.En bild är aldrig fel.Håll ett öga på dom bara, om dom är pigga och alerta så är det i regel ingen fara på taket. Citera
Spindelmannen Postat 18 maj 2012 Författare Postat 18 maj 2012 Det verkar varit fodret, dom blev prickiga av, för när jag slutade mata med det, så försvann prickarna.... Citera
Hermanbrute Postat 18 maj 2012 Postat 18 maj 2012 Har för mig att om dem blivit angripna utav parasiter så kan såren bli infekterade och få en liten skorpa på sig. Citera
Lasse Postat 19 maj 2012 Postat 19 maj 2012 Öppna sår som får ett bakterieangrepp kan bilda svarta prickar eller fält när de läkt ihop. Detta beror på fiskars konstruktion av en viss del av sitt imunsystemet. Det finns något som heter makrofager och hos oss däggdjur verkar de genom att de tar in bakterier i sig själva och "äter" upp dem med en aktiv syreradikal (lyserar på ett finare språk) Fiskars magrofager frigör däremot denna radikal direkt ut i såret. För att styra och dämpa verkan av radikalen så den inte förstör för mycket av den egna vävnaden så skickar fisken upp antiradikaler till såret. Den vanligaste antiradikalen som fiskar har är det svarta färgämnet melanin och när såret är läkt så skvallrar ofta en svart fläck om ett tidigare angrepp. Melanin har i princip samma funktion hos oss genom den sk solbrännan som är till för att neutralisera aktiva syreradikaler orsakade av solens UV strålning och ozon.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.