Gå till innehåll

Vita toppar


Lunka

Rekommenderade inlägg

Fick hem endel sps:er bör ngn vecka sedan. Men när jag kom hem från jobbet så såg jag att min rosa hysterix fått vita toppar. Och ser att dem andra tex flakväxande montipora och s. Caliendrum har börjat tappa färg.

Salt 1,025

Mg1340

Ca 460

Nitrat omätbar

Kh 10

Har cyano sedan ngn månad, så jag kastade ut Bp. Vad kan vara fel?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En möjlighet är att dina vattenvärden angående nitrat fosfat skiljer sig väldigt mycket från det akvarium du köpte dem i från. Korallerna kan ha blivt stressade. Alternativt har du mycket mer ljus. Men ett vattenbyte är aldrig fel för att stabilisera vattenvärdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar alltid få vita toppar när jag får/köper fraggar från folk som inte kör lågnäringsystem.

Det skulle även kunna ha med ljuset att göra om du har väldigt intensivt ljus.

Vad kör du istället för BP? Överdosering av tex vodka kan ge samma effekter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta ner den till mitten / botten av karet så får vi se.

Är du säker att dina tester visar rätt? Om du slutade med BP för en månad sedan tycker man nitraten skulle gått upp, annars skulle du inte haft någon åtgång av BPs inte heller skulle den gjort något.

Väldigt få kar som klarar att hålla Nitratlöst om de inte har mycket alger eller utan fisk om de inte kör någon form av filter eller något annat som drar ner nitrat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte. Tog det för givet att dem stämmer. Har inte gått åt ngn pellets, och har cyano så det borde ligga lågt , matar sparsamt för att inte tillsätta fosfor. Men det kan vara värt att testa med ett annat test, det är API nitratest jag kört med nu, skall byta vatten ikväll så vi får se

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...