Gå till innehåll

Utrymmeskrav på en Bubble Magus BM BMQQ-NAC?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Jag har beställt va 20 paket utanför EU och har aldrig åkit dit i tullen. Beställer man och totalsumman är under 1400kr så betalar man ingen tull. Som jag uppfattad det som så tar tullen inte ut några som helst avgifter därimot måste man själv betala skatt. Men det är din skyldighet att anmäla det. Om man åker dit i tullen så är det till posten man betalar in till då det är posten som deklarerar. Dock så tar tullen ut sin avgifft. Men beställer man inom EU finns det inget tack vad jag vet om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har beställt va 20 paket utanför EU och har aldrig åkit dit i tullen. Beställer man och totalsumman är under 1400kr så betalar man ingen tull. Som jag uppfattad det som så tar tullen inte ut några som helst avgifter därimot måste man själv betala skatt. Men det är din skyldighet att anmäla det. Om man åker dit i tullen så är det till posten man betalar in till då det är posten som deklarerar. Dock så tar tullen ut sin avgifft. Men beställer man inom EU finns det inget tack vad jag vet om.

Det stämmer dock inte,

Du har bara haft tur, om tullen ens kollar dit paket då kvittar värdet på innehållet då får man betala en avgift endå.

Jag har varit med om paket från HK total värde 200-300 kr som dom sedan tyckt såg lite intressanta ut så dom öppnade dom, sen stängde dom och skickade vidare det till mig , med en avgift på runt 50-150 kr för att dom kollat det.

Sedan kan dom om dom vill ta skatt avgift redan från 500 kr, dom paketen från HK med ett värde över 500 kr som folk sluppit betala något är paket som runnit igenom tullen utan någon kontroll.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt va 20 paket utanför EU och har aldrig åkit dit i tullen. Beställer man och totalsumman är under 1400kr så betalar man ingen tull. Som jag uppfattad det som så tar tullen inte ut några som helst avgifter därimot måste man själv betala skatt. Men det är din skyldighet att anmäla det. Om man åker dit i tullen så är det till posten man betalar in till då det är posten som deklarerar. Dock så tar tullen ut sin avgifft. Men beställer man inom EU finns det inget tack vad jag vet om.

Det stämmer inte!

Tullsatsen börjar vid 500 kr inklusive frakt. Då gäller det givetvis att dom kollar det. Du kan ju ta emot paket med värde på flera tusen och ändån slippa tull.

Min erfarenhet av Tullverkets arbete är att de öppnar paket som utmärker sig och försöker ta reda på vad innehållet är. Förstår de inte vad för saker det är i paketet skickar de ett brev till mottagaren där man får uppge vad det är för saker och vad det används till samt värdet (endast giltlig faktura eller kvitto).

Vet de vad det är för något, t. ex. golfklubbor och kläder spelar det ingen större roll vad det är för värden det står på det, då de har egna tariffer som utgångspunkt för värdet.

Sen kan det vara så att man åker på postens avgifter för att de har hanterat paketet. Då är det oftast 80 kronor + 20 kronor i moms (25%).

Ja, det stämmer att det är skattefritt inom EU.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den sidan kollade jag på igår men dom var nästan 100% dyrare än på Ebay och då ingik frakten. Några nämde att dom köpt för ca 500kr. På Ebay betalar man ca 430kr ink frakt, men kan ju vara värt 500kr + frakt om den finns i Sverige :)

När triton hade dem så köpte jag min för 500 kr där. Så vitt jag vet så har de dock inte den i sotiment längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni båda har faktiskt lite fel där. Detta gäller "

Hur mycket är tullsatsen?

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd." åter igen du behöver ej tulla för varror under 1400kr.

Om sedan varans värde understiger 300kr är den även moms (skatt) fri.

Sedan har tullen något som heter "adminstrationsavgift" det är nog den man åker på att betala om man fastnar i tullen. Antar att det är kostnaden dom tar ut för att dom öppnar paketet.

http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

Där kan ni läsa om internetthandel utanför EU.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni båda har faktiskt lite fel där. Detta gäller "

Hur mycket är tullsatsen?

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd." åter igen du behöver ej tulla för varror under 1400kr.

Om sedan varans värde understiger 300kr är den även moms (skatt) fri.

Sedan har tullen något som heter "adminstrationsavgift" det är nog den man åker på att betala om man fastnar i tullen. Antar att det är kostnaden dom tar ut för att dom öppnar paketet.

http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

Där kan ni läsa om internetthandel utanför EU.

Tro mig i praktiken är det annorlunda.

Har varit med om en kille från USA som flyttade hit till Sverige med sin familj. Besöket blev längre än beräknat och han blev kvar över sommaren också. Då bad han sina föräldrar att skicka hans egna golfklubbor till honom. De märkte paketet noggrant med GIFT och dylikt. Ändån åkte han på tull och moms, kan säga att han betalade dem dära klubborna tre gånger om i och med detta. Det var inte bara ett paket han mottog heller, eftersom de skickade de i omgångar för att undgå att överskrida tullverkets givna värden.

Så Tullverket sätter sitt egna värde på saker som ofta åker genom tullens sortering. Anledning till att dom får göra detta är att folk utnyttjar systemet och skriver ner värdet och märker paketet med GIFT, oavsett om det är det eller ej.

Har själv varit postombud så kan dra en hel del historier om detta!:smiley13:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det där kan jag faktiskt hålla med om. Men då hade dom också ett värde över 1400kr :/

Nej, inte enligt amerikanska värden. Givetvis la dem kvitton och produktnamn i paketen också! Slutsatsen är att Tullverket måste ha egna värdebedömningar på varor eftersom så många fuskar med systemet. För tänk efter, vilket företag erbjuder inte att skriva ner värdet på paket de skickar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju på hur man ser det. Om det är en vara man köpt för säg 1000kr och den är värd 1500 i sverige så är det nog relevant men är det säg en dator och det står 1200 på kvittot men varan är värd 5000 i sverige då tror jag dom misstänker att man skrivit ner värdet. Å andra sidan skulle jag aldrig betälla något över 1000kr från Ebay och är det extremt billigt skulle jag nog med avstå för risken är ju att det då är en kopia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju på hur man ser det. Om det är en vara man köpt för säg 1000kr och den är värd 1500 i sverige så är det nog relevant men är det säg en dator och det står 1200 på kvittot men varan är värd 5000 i sverige då tror jag dom misstänker att man skrivit ner värdet. Å andra sidan skulle jag aldrig betälla något över 1000kr från Ebay och är det extremt billigt skulle jag nog med avstå för risken är ju att det då är en kopia.

Beror inte på hur man ser det. Beror helt på hur Tullverket ser på det.

Har varit med om många som beställt saker som är lite billigare i USA än i Sverige. T. ex. Datormöss i Sverige gick en sådan på 349 kronor och i USA fick man den för 300 kronor inklusive frakt. Den plocka Tullverket och det blev en förlust att skeppa den över Atlanten på en hundring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tro mig i praktiken är det annorlunda.

Har varit med om en kille från USA som flyttade hit till Sverige med sin familj. Besöket blev längre än beräknat och han blev kvar över sommaren också. Då bad han sina föräldrar att skicka hans egna golfklubbor till honom. De märkte paketet noggrant med GIFT och dylikt. Ändån åkte han på tull och moms, kan säga att han betalade dem dära klubborna tre gånger om i och med detta. Det var inte bara ett paket han mottog heller, eftersom de skickade de i omgångar för att undgå att överskrida tullverkets givna värden.

Så Tullverket sätter sitt egna värde på saker som ofta åker genom tullens sortering. Anledning till att dom får göra detta är att folk utnyttjar systemet och skriver ner värdet och märker paketet med GIFT, oavsett om det är det eller ej.

Har själv varit postombud så kan dra en hel del historier om detta!:smiley13:

Det gäller olika regler om man köper för eget bruk eller man får en gåva skickad till sig.

Här har du vad som gäller för gåvor:

http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafranutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html

För enkelhetens skull så gå in på www.tullverket.se, klicka på tullguiden till höger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...