Gå till innehåll

Fläkt och zeoreaktor


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Lite snickrande på hemmafronten; en moddad fläkt till MaxSpect och en zeoreaktor modell "jalla".

post-3839-14468924466719_thumb.jpg

En 3 mm akrylskiva med samma mått som ordinarie täckskiva, och ett stort hål utsågat för 140mm fläkt.

Fläkten är från Teknikmagasinet, tyst och ger bra snurr på luften. För tillfället monterad för att blåsa in luft. Det ligger några spillbitar silikon mellan fläkt och akryl för extra tystnad.

Fick modifiera kontaktdonet, lätt ordnat när man har rätt saker liggandes på jobbet :D.

Summering: Märkbart tystare, och kyler förbaskat bra. Med ordinarie fläktar låg tempen på 54 grader (har lock på akvariet, och väl tilltagna hål för fläktarna men inte för hela armaturerna), tog man bort täckskivan kom den ner till 50-51.

Nu ligger tempen på 39-41 grader beroende på rumstemperatur. Helt ok.

post-3839-14468924467096_thumb.jpg

En fyrkantig tub av akryl, ett gammalt galler från ett Juwel innerfilter, och diverse gammalt pvc = zeoreaktor.

Gallret ligger mellan två skivor av akryl så den kan snurra, dock är det lite för stora hål i det, får göra en bit akryl med en centiljard hål som passar riktigt bra mot tuben, så behöver jag inte ha smågruset man får med zeoliten i påse.

Funkar annars finemang, även om det säkert är bättre med en köpereaktor med magnettjoflöjter etc; för under 200 pengar är jag skitnöjd. (fråga mig igen om ett par år... :P )

post-3839-14468924466888_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...