Gå till innehåll

Grönt ljus?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag läste idag i en av mina lustiga böcker om röda alger på vår västkust, där kom jag fram till en sak jag inte tänkt på innan. Enligt boken så använder de röda algerna grönt ljus för sin foto syntes. Det fick mig att undra, de vanligaste röda algerna vi har är ju röda kalkalger. Skulle det ge en positiv effekt på deras tillväxt om man hade grönt ljus på akvariet? Skulle andra röda alger med gynnas?

Jag är ännu ganska färsk och ny på ljus, jag tänkte främst att det är mest blått ljus som är viktigt lite längre ned i vattnet för våra tropiska kar iaf. Det är ju där all fokus ligger tycker jag i tal och liknande. Det är inga av korallernas symbiotiska alger eller så som kan utnyttja det gröna ljuset? Eller är det negligerbart bara.

Har grönt ljus någon nytta alls för våra kar eller kan man hoppa det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att bara belysa akvariet med vissa utvalda färger kommer göra att koraller och fiskar med en viss färg ser livlösa och gråa ut. Det bästa, ur estetisk synvinkel, är att belysa akvariet med ett brett spektrum... sen kan man se till att förstärka vissa våglängder för att optimera för tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...