uffe80 Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Hej! Startade ett fraggkar (ca100L) för ca 1månad sen, ihopkopplat med det stora karet (ca650L) alltså samma vatten.. Ingen sand eller sten i fraggkaret utan bara fraggar på fraggsten. Problemet är att alla rutor, samt botten & fraggstenar blir knallbruna... Stora karet är helt rent!! Har en cirkpump i fraggkaret samt 6X24W T5... nån som vet varför det blir så?? Mvh uffe Citera
NiXoN Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Jag har alltid lite problem när jag byter fraggraster, dom släpper nämligen ifrån sig lite fosfat o annat verkar det som...Det verkar dock lite konstigt att det endast påverkar fraggkaret, skulle gissat på hela systemet eller inget alls isåfall.Har du nåt i fraggkaret som äter alger?//NiXoN Citera
uffe80 Postat 9 februari 2012 Författare Postat 9 februari 2012 Inget levande i fraggkaret förutom koraller, bör man ha det?? Citera
StoffeSwe Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Städpatrull i form av snäckor kanske kan hjälpa dig att hålla rutorna renare Citera
NiXoN Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Har du inget som äter lite alger så brukar nåt börja nåt växa förr eller senare, jag trodde inte jag skulle ha nån vidare algväxt i mitt fraggkar men när min algätaren dog så började det hända grejjer...//NiXoN Citera
uffe80 Postat 9 februari 2012 Författare Postat 9 februari 2012 Får slänga över nån snäcka från det stora å testa.. Citera
Dimorb Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Värmen i fraggkaret brukar göra att man får snabbare algtillväxt. Har du någon egen skummare till fraggkaret? Citera
uffe80 Postat 9 februari 2012 Författare Postat 9 februari 2012 Ingen egen skummare, ska kolla värmen om det är varmare där än i det stora.. Citera
Dimorb Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Kolla det.. och även hur länge står lysrören på i fraggkaret i förhållande till belysningen i det stora? Antal watt/liter påverkar ganska mycket när det gäller värme och säkert även algtillväxt. Citera
freguz Postat 10 februari 2012 Postat 10 februari 2012 Jag tycker det känns som om det har med själva ytan att göra, alltså ytan på inredning i karet. Stoppar man ner i ny fraggsten bara i karet så blir det först lite brunalger på den, det verkar som de har lättast att få fäste först. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.