Gå till innehåll

112 l söt till salt


Robbanbobban

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa är helt ny på salt och tänkte därför starta upp en tråd där jag kan ställa dumma frågor och fortlöpande post bilder varefter karet går framåt :)

Har enbart haft sötvattenskar men känt ett sug efter att starta ett saltkar ett bra tag.

Har läst på massor på forumet i nybörjartrådar och även andra trådar för att samla på mig kunskap iom att salt och söt kar skiljer sig markant.

Har 2 sötkar i dagsläget ett på 73 l och ett på 112 l och resonerade lite så att det är lättare att hålla bra värden och lyckas med ett lite större kar därför har jag valt att göra om mitt 112 l till salt istället för 73 l .

Har först tänkt börja med att sälja av mitt 73 l och alla växter för att öka på plånboken för att kunna starta igång.

Tekniken i dagsläget är 2x18 watts belysning vilket jag vet är för klent för alla koraller så där behövs det uppgraderas hur mycket behöver jag uppgradera för att kunna ha koraller överhuvudtaget tänker främst mjukkoraller till en början?

Har ett innerfilter på 450 l/h vilket inte kommer räcka till så ska antingen behålla innerfiltret samt köpa en streamer kanske en koralia 1? Kan det vara passande? Eller lösa det på annat sätt.

Har även tänkt bygga en bakgrund i frigolit slänga på husfix och lacka som man kan ha i sötvattenskar, går det även i saltkar?

Bakom bakgrunden tänkte jag gömma diverse teknik som doppvärmare innerfilter, kan man även ha skummare i karet bakom bakgrunden?

Det är mina frågor just nu kommer komma med tusenandra men man måste börja någonstans postar även en bild på hur karet ser ut i dagsläget.

?di=1313288732566

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar att du har ett 80x35x40 cm kar?

Bakgrunden äter en hel del plats du egentligen vill ha till annat, bättre att använda t ex BTN Slimline och bygga strukturer med levande sten.

Innerfilter kan du egentligen skippa om du ska ha skummare.

Kan rekommendera påhängsskummare för din del, så får du mer utrymme kvar i karet åt allt roligt.

Vad gäller belysningen så klarar du dig nog på 2x24W T5 med bra reflektorer, borde allt räcka åt mjukkoraller och de flesta storpolypiga stenkoraller som Euphyllia, Favites och sådant.

4x24W så kan du ha vad som helst i princip.

Pumpar som kan vara intressanta är Koralia 1 som du sa, även om jag personligen skulle satsa på 1-2 Tunze 6015 eller 6025. Kostar inte så jättemycket, och jag har bättre erfarenheter av tunze än koralia. Annars finns ju alltid Vortech MP10, men då får du nog ta på dig de stora spenderarbyxorna om du inte hittar en begagnad.

(det är för övrigt mitt bästa tips: kolla annonserna här, du sparar massvis med pengar på att köpa beg).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar :) precis de måtten ett aquael kar, då får det bli en btn eller ett bygge i frigolit direkt mot bakrutan , blir väl en påhängsskummare då några tips på en bra sådan?

Då ska jag försöka leta runt efter antingen koralia eller tunze,

Har inga spenderarbyxor bara slitna jeans:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar BTN, en del djur kan beta jäkligt hårt på alger, och dom kan skrapa bort lacken så att husfixen läcker ut i vattnet = dåligt.

Deltec MCE300 borde funka för ditt kar, kanske Bubble Magus NAC QQ, Tunze DOC kan funka med.

De två senare är förvisso i karet, men hänger på kanten.

Vilka skummare som är riktigt lämpliga får någon som har mer koll på just dom skummarna svara på, men sikta på en skummare som är märkt för att klara 200+ liter akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt med frakten, ska försöka hitta begagnad men det kanske är värt att köpa ny så slipper man skrubba alger?skönt att man inte är ensam att ha slitna jeans :)! vart hade ni hittat btn för 300? Skummarna var inte så billiga Nicklas men då kanske det är värt med spenderarbyxorna alt hitta begagnad speciellt deltecen fast man är fortfarande inne i sötvärlden där man kan hitta innerfilter för 300 spänn som duger så 2000 kanske är rimligt inom salt:)

Edit: blir nog ändå inte deltecen iom att man har småbarn som gärna pillar överallt, ska kolla på forumet efter skummare det mesta blir nog inköpt här iom att blocket och tradera inte har några saltgrejer alls. Blir då bubble magus eller tunzen om ingen annan har förslag på skummare? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare är jäkligt dyrt, tyvärr.

Kan man inte bygga själv så är det faktiskt värt att skaffa en som är lite lagom överdimensionerad för sitt kar.

Man kan så klart parera med vattenbyten också, men det kostar ju det med (kostar ju nästan 1 kr per liter om man räknar på 25kiloshink med salt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare är jäkligt dyrt, tyvärr.

Kan man inte bygga själv så är det faktiskt värt att skaffa en som är lite lagom överdimensionerad för sitt kar.

Man kan så klart parera med vattenbyten också, men det kostar ju det med (kostar ju nästan 1 kr per liter om man räknar på 25kiloshink med salt).

Hmm..hur lätt/svårt är det att bygga en egen skummare? jo helt rätt blir billigast och bäst i längden med skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite på hur händig du är och vad du har för tillgång till material. Enklast är väl egentligen att mer eller mindre kopiera en annan skummare. Inte helt gratis det heller så klart, och det är inte säkert det blir så smidigt (vattentäta bajonettkopplingar etc är ju inte så enkelt att fixa hemma).

Sök på "DIY skimmer" på google så får du nog en del lösningar att titta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...