Gå till innehåll

Bygga ljusramp?


Manks

Rekommenderade inlägg

Jag ska starta ett 60-liter microrev, kommer använda ett juwel record 60 som akvarium och antar att den ljusrampen/hooden bara är att pensionera. Så över till min fråga.

Om jag ska bygga en ny ljustramp (det kan väl inte vara lltför svårt) Jag hade 4 i slöjd ;) och min far har byggt 2 villor i sina dar och hjälper mig nog gärna, men min fråga är, vad ska man bygga hooden i för material, och hur mycket ljus ska jag sätta in?

Nu komemr motfrågan från er Vad ska du ha i akvariet? Och jag hade tänkt ha lite blandat nybörjarsmåplock ;) Inte riktigt kommit fram till det ännu, funderar forfarande, men en och annan icke alltför ljuskrävande korall hade jag tänkt ha. Räcker det med två t5-rör eller ska jag ha 3? (kommer inte ihåg watt-talet på 60-rören). Och kommer det bli så varmt så jag måste installra en fläkt tror ni? Och hur långt ovan vattenytan ska igentligen rören placeras, spelar det så stor roll?

Tack på förhand

/Torsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan

ja 24watts T5 är 56cm långa om det var det du tänkte på.

Skulle köra med minst 3 rör bättre för mer än att man skall komplettera senare eller måste köpa nytt ;) och att du kan köra med fler olika rör tex 1st Aqtanic och 2st andra

Fläkt beror helt å hållet hur tät din pappa bygger men ja skulle satt in en liten eller fler 12V fläkt då du ändå bygger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 24w ljus och 8w pumpar i mitt 32 liter som håller 4 - 6 grader varmare än rummet. Om du har bra reflektorer så klarar du det mesta i korallväg med 2 * 24w T5. Med mer ljus får du bättre tillväxt och bättre färger på många koraller, men det finns också koraller som färgar sämre i för mycket ljus. Jag har byggt in det i golvlaminat med hörnlister i betsad furu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, nu har jag pratat med far och lysrör var något han inte gjort tidigare, så jag skrotar den billigaste idén och köper min belysning.

Nu till mina frågor.

Har på en butik hittat följande:

Inbyggnadsbalk för två T-5 rör:

2 X 24 W

Vad är det? hur mycket ingår i dem så att säga. är det all armatur så jag bara behöver bygga en hållare till dem?

För jag har i andra butiker hittat:

Deltec Mega Twin 2*24w 60 cm

Då det är hyffsad prisskillnad på dessa undrar jag avd skillnaden är (mer än att det förmodligen är annat märke) Att fixa en låda att fästa belysningen i fixar jag men när det kommer till själva elpillandet så vill jag nog hoppa över så mycket som möjlig...

/Torsten - den frågvise

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Glömde skriva med det... De säljer reflektor för 120:- styck och rostfria klammerfästen för 15 kr, utöver det så är det alltså i stoort sett ingen skillnad, frånsett kanske hur själva inbyggnadsbalken ser ut?

Så länge jag slipper leka allt för mycket elektriker ordnar det sig nog.

Blir fortfarande billigare att inte köpa deltec-varianten... (tar gärna mot tips på PM var man kan köpa billig belysning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte att om man bygger en ljusramp, borde man inte kunna montera in ett sånt här http://www.jmedata.se/start.asp?fromJS=product.asp||itemno=22627 blått lysrör för att få moonlighteffekten (snyggt nattkar + glada koraller). Det drics via ett nätaggregat, så om jag slaktar en gammal dator så får jag ett nätaggregat jag kan driva den med och även driva fläkten/arna jag hade tänkt att ha i huven. Eventuellt koppla in en fläktcontrollerenhet för datorer också. Är jag helt dum i huvvudet eller bara ovanligt korkad? för om det är alternativ 2 så bygger jag det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack för tipset. Jag menade mest i almänhet, eller om det är någon speciell anledning till att man ska köra med blå Led's. Jag menar, om korallerna mår bra qav månljus är det väl bättre att sprida det över ett större område i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...